torsdag 6. juni 2013

Politi

Foto lånt fra forlaget
Skal du lese boken Politi bør du slutte å lese min omtale nå. Det samme hvis du ikke har lest samtlige foregående bøker om Harry Hole (og har planer om å gjøre det). Det er sikkert dårlig gjort men her er det mange "spoilers" så ikke bli sur om du fortsetter lesingen og får vite noe du ikke har lyst til... Du er herved advart!

Tittel: Politi (Den 10.boken om Harry Hole)
Forfatter: Jo Nesbø
Utgivelsesår: 2013
Sideantall:528
Forlag: Ascehoug
Kilde: Bok jeg har kjøpt selv

Litt om handlingen:
En mann vi ikke får vite identiteten til ligger i koma på et sykehus. Situasjonen er kritisk og pasienten overvåkes døgnet rundt av politiet. Samtidig med dette blir det funnet politifolk drept på gamle åsteder. Tilfeldigvis er dette alle åsteder for uoppklarte drap. Etterforskningen står i stampe, de er også uten sin beste etterforsker Harry Hole. Så begynner komapasienten å våkne til live...

Hva jeg synes:
Jeg har gledet meg så sinnsykt lenge til denne boken. Mer eller mindre siden jeg avsluttet Gjenferd og skjønte at der det er en svak puls er det fortsatt liv.... For selvsagt er det liv i Harry. Nesbø skriver ikke en så tjukk bok uten at vår helt ikke er i live.
Hole jobber/deltar derimot ikke i boken som en politietterforsker men som foreleser ved Politihøyskolen. Han klarer likevel ikke å holde seg unna etterforskningen når politiet strever.

De er her alle de vi har lært å kjenne; Rakel Fauke, Oleg, "Beavis", Ståle Aune, Beate Lønn, Øyvind Eikeland, Gunnar Hagen, Bellmann og Katrine Bratt.
Han har heller ikke glemt Ellen Gjelten og Jack Halvorsen.

<<Beklager, selvfølgelig skjønner du,>> sa Beate lavt. <<Du har dine egne døde å tenke på.>>
     Harry gned høyre håndbak mot kaffekoppen som om han frøs. Så reiste han seg og gikk bort til vinduet. Stod der en stund før han begynte å snakke.
<<Som du vet, kom det en morder hit og holdt på å ta livet av Oleg og Rakel. Og det var min skyld.>> 
<<Det er lenge siden Harry.>>
<<Det var i går. Det vil alltid være i går. Ingenting har forandret seg. Men jeg prøver likevel. Å forandre meg.>>
fra side 188

Alle ingrediensene er der, alt ligger til rette. Alt skulle være i boks, men jeg får det ikke helt til å stemme...Hvor er det intrikate plottet? Jeg synes det blir irriterende forutsigbart. Denne nye figuren vi blir presentert for...det er jo ikke tilfeldig. "Syklist-trikset" er benyttet tidligere og det begynner å bli farlig tynt i rekkene på voldsavsnittet. Men jeg lar meg underholde, for all del! Jeg synes i det hele at boken er en gedigen opptur fra Gjenferd (som var den største nedturen i 2011).Nå føler jeg det litt som om jeg banner i kirka, sånn bare for å ha det sagt. Men fallhøyden blir jo naturlig nok ganske stor når man har ventet på noe i to år.      Jeg har hatt noen timer nå hvor jeg har kost meg med boken, flirt og ergret meg om hverandre. Da jeg var ferdig er det litt som om lufta har gått ut av ballongen.

Jeg digger Hole og jeg digger Nesbø, men begynner å tenke at nok er nok. Kommer det en bok nr.11 så vil jeg lese den også (selvsagt, irriterende nok) men er det egentlig en bok vi trenger?
Sett sånn i ettertid så er det fortsatt bare tre bøker jeg mener at man "trenger" lese om Harry; Rødstrupe, Marekors og Snømannen. Jeg likte som sagt ikke Gjenferd, men jeg syntes det var en fiffig slutt på boka. Så kan man liksom irritere seg grønn på hva som egentlig skjer etterpå. Litt som man nå gjør med Millenium-triologien. Derfor ble de siste sidene av Politi sørgelig forutsigbare, selv om Nesbø virkelig har forsøkt her.
Selvsagt er jeg nysgjerrig og vil vite hva som skjer, men ofte er det fint å få lov til å lage sin egen slutt. Husker godt hvor utrolig skuffet jeg var når det kom en fortsettelse på Tatt av Vinden... (Scarlett er en bok som aldri burde vært skrevet).
Min opplevelse av boken er at den er skrevet etter en oppskrift. Men alle vet at man lager ikke verdens beste kake kun av å følge det som står i kokeboka...det er det lille ekstra, det man ikke sier til noen...det er det som gjør kaka.

Jeg har hatt så mange spennende og til dels rørende opplevelser sammen med Harry. Jeg har forsøkt å slå både han og Oleg i Tetris, likt de musikalske referansene, den tekniske innsikten og likt at Hole er en mann som sliter. En mann som sliter jævlig... Kanskje er det tid for å ta farvel nå? Borte er (hvert fall for meg) den heseblesende spenningsopplevelsen Snømannen hadde. Borte er Harrys nemisis, Waaler. Den nye, Bellmann, kan liksom ikke toppe Tom Waaler. Borte er den historiske opplevelsen som jeg hadde da jeg leste Rødstrupe...

Uffda, så ambivalente vi er her...(Jeg burde jo gjort som de mer proffe bloggerene, skrevet en mer saklig og bedre formulert omtale). Jeg er nettopp ferdig med boken (naturlig nok) og må bare dele dette mens opplevelsen er fersk. 
Mulig jeg vil endre mine følelser for denne boken etter hvert. Men vil nok ikke bli så positiv som de fleste anmeldere har vært.

Det jeg lurte på og som jeg fortsatt lurer på er; når får Rakel egentlig vite at hun er en Johansen og ikke en Fauke?
Er det egentlig vits i å ta livet av alle kollegaene som Harry er glad i?
Hvorfor kan ikke Eikeland snart få seg dame? 


Synes dessuten slutten på Politi var i overkant Klein, pund intended.



19 kommentarer:

  1. Takk som byr! Da slipper jeg å lese Politi også, om den ikke kommer dumpende inn dørene her sånn helt av seg selv i postkasse eller mail. Jeg har nemlig aldri vært stor fan av Nesbø. Har lest Snømannen og den var i beste fall helt grei. Supert med spoilers, for da vet jeg i all hovedsak hva boka går i. Jeg satt med samme følelse etter å ha lest Inferno forrige måned. Det er nok nå. Vi trenger ikke mer. Det har igrunnen vært nok en stund :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult Marianne!
      Men veldig uenig med deg mht Snømannen. Er dette den eneste Nesbø boka du har lest? Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg synes den boka står seg alene...jeg ser den automatisk som en forlengelse av Rødstrupe og Marekors...
      Kanskje hadde jeg ikke likt Nesbø om jeg bare hadde lest den ene boka?
      Inferno....ja hvor skal man begynne? Foreløpig er den fint plassert i min discard-pile. Mulig den aldri blir plukket opp derfra. Veldig enig med deg. Nok nå!

      Noterer også at det kommer ny Wallander-bok hvor handlingen utspiller seg før det som skjer i "Den urolige mannen".
      Trenger vi virkelig den også?

      Hvor mye skal man tyne ut av disse krimheltene?
      For all del, ikke la meg starte med Annika B. (Liza Marklund) som det OGSÅ kommer ny bok om til høsten.

      Jeg tenker litt at når det kommer 10 bøker og mer om en krimhelt så er det i drøyeste laget. Hvert fall for moderne helter. Da har kanskje forfatteren skrevet seg litt tom?

      Det gjelder for så vidt ikke bare krim. Jeg synes også at Brobyggerne var en lesverdig bok, men da jeg fikk høre at Guillou har tenkt seg at serien skal være på minst ti bøker...da stiller jeg STORE spørsmålstegn med hvor bra innholdet egentlig kan være?

      Hvor lenge kan man egentlig melke en ku før den bør sendes til slakting?


      Litt redd for at mange skal bli irriterte, men jeg føler liksom jeg har advart nok i åpningen...at her kan det komme noen avsløringer ;-)

      Slett
    2. Jeg har lest Marekors, Panserhjerte og Snømannen av Nesbø. Det er bare ikke noe der som trigger meg av en eller annen grunn. Syns ikke bøkene er dårlige, jeg bare finner dem midt på treet.. Mankell har jeg lest to bøker av såvidt jeg kan huske. En god stund siden. De festet seg ikke direkte de heller.. Liza Marklund har jeg ennå ikke lest.. Guillou har jeg ikke lest noenting av foreløpig, men har til gjengjeld store planer om å lese ham. De tre første Arn-bøkene ligger allerede nedlastet på Kindle'n min til sommeren :)
      Jeg forstår forsåvidt at forfattere melker pengekyr. Det kan ikke være enkelt å komme opp med noe helt nytt samtidig som sisteboka i en serie nok engang er mottatt som en suksess. Men det må være mulig å komme opp med en ny vri, i det minste. Inferno er "same same, not different".. Du skal se jeg leser Politi, bare for å lese den såkalte sisteboka. Etter en 6'er på terningen tror jeg imidlertid ikke at Nesbø gir seg med denne heller..
      Du advarte nok i starten av innlegget. Dem som ikke vil spoiles leser ikke videre. Jeg ville ;-)

      Slett
    3. Å nei....da liker du rett og slett ikke Nesbø da :-) He-he!

      Jeg skjønner hva du mener når du skriver om forfattere og pengekyr, la dem gjerne holde på. Men det kommer en grense selv for hva jeg gidder lese. Jeg er bare fryktelig treig av meg. LEste f.eks. de 39 første bøkene i Sønnavind serien til Ingulstad (det er en helt annen historie) men da det fortsatt ikke hadde skjedd "noe" måtte jeg gi opp. Ser at serien fortatt er i produksjon....uten sammenligning forøvrig. Jeg synes bare at noen forfattere burde vite når de skal si stopp. I Nesbøs tilfelle har han jo andre prosjekter han kan holde på med. Hodejegerne funka f.eks.helt fint aleiene.

      Guillou og jeg er ikke lengre buddies.
      Har lest Arn bøkene, har lest om ERik og Tanguy og forsøkt meg med Brobyggerne. Mener ikke han er en dårlig forfatter altså. Bare at det kan bli litt mye i lengden :-)

      Slett
  2. Skal si du har lest fort, kom den ikke i butikkene i dag? Jeg venter fremdeles på mitt leseeksemplar, som dessverre ikke lå i postkassen i dag. Leste derfor ikke omtalen din (takk for advarsel)Jeg har lest alle bøkene hans og liker både forfatteren som person, og Harry Holes historie, som ja, har blitt vel lang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Jeg har hatt fri i dag. Heldigvis! :)
      E-boka ble lagt ut for salg kl.00.00
      Tror ikke noen har fått lese-eks ennå.

      Slett
  3. Skikkelig interessant å lese din mening om Politi. Og også innleggene fra Marianne, som førte til en liten meningsutveksling om Nesbø og andre serieforfattere. Jeg har lest alle Nesbøs bøker, med unntak av den siste, som jeg venter spent på å få skaffet meg og lest. Skal bli fint å se hvordan jeg liker den, da forventningene har vært skyhøye. La meg ikke bli skuffet da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å høre din mening om boka. JEg hadde også så enorme forventninger....desverre ble jeg litt skuffa. Men jeg synes som sagt ikke at det er en helt elendig bok ;-)

      Liker veldig godt å få kommentarer i kommentarfeltet (hvem gjør ikke det). Men Marianne er en av de jeg føler at jeg kan "diskutere" litt med. Da får jeg liksom det utbytte av bloggen som var intensjonen ;-)

      Hva er din Nesbø favoritt? Og hvorfor?

      Slett
  4. Da er det vel kanskje like greit å vente litt...
    Jeg blir automatisk veldig skeptisk til alt som hauses så voldsomt opp. Denne våren har liksom tilhørt "Inferno", "Politi"- og Justin Bieber. Mulig det er tilfeldig, men jeg tviler ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha....ja Justin Bieber.....uffda!
      Men tilbake til Politi, jeg synes boken var helt grei. Den stod bare ikke til forventningene. Jeg skjønner ikke hvor Nesbø vil med boka heller.

      Dan Brown har jeg midlertidig gitt opp.
      Nok er nok :-)

      Blir interessant å lese hva dere andre mener etter hvert.

      Slett
  5. Nyansert og befriende personlig omtale av en bok som "alle" skryter opp i skyene om dagen! :) Harry Hole har vært min store litteratur-crush i mange år, men han og jeg har hatt en lang pause i "forholdet" etter at Snømannen var ferdig lest. (Joda, jeg vet han bare er en romanfigur!). Jeg begynte på Panserhjerte men den ble for voldsomt. Er jeg bare jeg som synes Nesbø er blitt for rå?

    Mine Nesbø-favoritt uten tvil Frelseren. Den har alt! Handling, språk og twists stemmer perfekt. Jeg likte ikke Snømannen så godt, faktisk. Jeg syntes plottet i den ble for usannsynlig og forutsigbart (når jeg først kom på sporet). Boka holdt ikke det den lovet (meg) når det kom til handling, rett og slett :)

    Jeg er enig i at det hauses opp noe helt utrolig rundt div. bøker om dagen. Noen få forfattere blir som rockestjerner (noe Nesbø er, bokstavelig talt), og det blir too much. Samtidig skal man ikke glemme at det nettopp er bestselgerne som er med å finansiere resten av breddelitteraturen. Bestselgerne er det som holder forlag og bokhandel flytende. Men det er kjedelig å bli skuffet!

    PS. Enig med deg ang. Tom Waaler som Holes nemesis. Jeg kan tenke meg at Nesbø er rimelig irritert over å ha knerta den ultimate erkefienden så tidlig ut i serien. Lite visste nok han om hvor mange Hole-bøker det skulle bli!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo også et "crush" på Harry Hole men liker han bedre som litt sånn ustyrlig enn dressert ;-)

      Likte du ikke Snømannen? Whut?!?! He-he
      Er helt enig i at det blir litt for mye av det gode noen ganger. Men den synes jeg å erindre at jeg hørte som lydbok første gang. Kanskje blir opplevelsen litt annerledes da?
      Ser veldig godt for meg Rakel på toppen av den smeltende snømannen med glødetråd rundt halsen....æsj!

      Vær du trygg, jeg har på ingen måte glemt hva som finansierer breddelitteraturen. Og Nesbø ER jo rockestjerne ;-) Samtidig så mener jeg at han selger bøker av seg selv. De siste dagene har vi kostet ut Politi og backlist...
      Synes liksom det hadde vært fortjent om litt smalere forfattere hadde fått noe av dette markedsbudsjettet. Både fra forlaget og kjedens side.
      Mine tanker om dette kan kanskje også ses litt i sammenheng med den diskusjonen dere har hatt gående på Facebook?
      Gørvell vs Ellefsen?
      Kanskje jeg har tenkt to ledd for langt nå og er litt uklar...

      Jeg må også si at det ergrer meg litt. Jeg går i "fella" selv også. Bøker som antageligvis er MYE bedre må vike plass for Harry og gjengen. Kanskje det er fordi man vil ta del i noe større? Noe som ALLE snakker om for tida?
      Litt som når man fulgte med på Dynastiet i gamle dager?

      Panserhjerte synes jeg var litt langdryg. Vet ikke om jeg synes den var rå? Tror hjernen min har en tendens til å skippe slike ting i bøker. Brutalitet og sex er noe jeg tydeligvis ikke registrerer på samme måte som annen handling :)

      Jeg digga forressten Tom Waaler også..."stakkars" mann. Eller Tom Brun? Var det ikke det han het?

      Ha en fortsatt fin helg! Skal lese om "Skyld" når jeg får skikkelig tid. Nå skal jeg besøke "der hölle im welt...aka IKEA"

      Slett
    2. Uff, IKEA - lykke til! Jeg pleier å sende husbonden dit på "one man mission - take no prisoners" om det kniper.

      Jeg begynte på Panserhjerte rett etter 22/7 og det fungerte veldig dårlig å lese krim en periode etter den datoen. Men Nesbø har åpenbart knekt koden og har skapt en figur mange av oss bryr seg om. Det blir "pallesalg" av sånt:) Men enig med deg at det hadde vært hyggelig med litt variasjon i salg ut!

      Slett
  6. Takk for en god anmeldelse!;) Jeg leste ut boken i går og likte den veldig godt! Jeg ble faktisk overrasket på slutten. Syns det tok litt tid før det skjedde noe (og før Harry kon inn i bildet) og at det ble, som du sier, irriterende forutsigbart. Men jeg ble tatt helt på senga de siste sidene.
    Det eneste jeg lurer på er om du husker hvem som hadde på seg cowboystøvler? Jeg kommer ikke på hvem Harry syntes så litt rar ut med de støvlene. Boken slutter jo med et hint om disse støvlene, og det er utrolig irriterende å ikke huske hvem det er! Hadde blitt veldig glad om du kunne fortelle meg det! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemleding :) Jeg syntes ikke det var DEN surprise-slutten, men fiffig. Er spent på om det kommer en #11.

      Ang. støvlene, jeg trodde det var Valentin?

      Slett
  7. Har fått med meg at dette er boken alle leser om dagen, og er således blitt litt nysgjerrig selv. Jeg har ikke lest noe av Nesbø, og føler jeg henger bak med 1-9. :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er definitivt IKKE dette boken du bør begynne med... ;-)
      Digger Harry jeg. Ble bare litt skuffet over denne siste.

      Slett
  8. Jeg elsket boken, og jeg lot meg underholde så til de grader. Syntes faktisk den var bedre enn "Rødstrupe" som har vært min favoritt til nå. Men det er det som er så morsomt med bøker og meninger, at vi ikke alle er enige.

    Men som deg kan kanskje nok være nok, selv om jeg ønsker at Hole skal leve til evig tid. Nå dør jo de aller best som fluer rundt han også, noe jeg likte veldig dårlig.

    Men "Politi", den får toppscore av meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Toppscore faktisk? Hmmm...den var helt grei synes jeg, men ikke helt der. Kanskje jeg skal høre den op lydbok? Se om jeg liker den bedre da?

      Slett