mandag 3. november 2014

Jeg har ventet på deg

Noen bøker er det skummelt å skrive om.
Dette er en av dem.

Boken til Mirjam Kristensen er så uendelig vakkert fortalt. Det er en bok som gikk rett til hjertet mitt. En bok med flere lag, skjebner og fortellinger. En bok jeg definitivt ikke vil glemme!


Forlaget sier om boken:
<<Det er 1942. På en liten øy på sørlandskysten virker krigen langt unna. Søstrene Paula, Matilde, Edit og Milly Olsen har mistet faren, og må arbeide hver dag, om kveldene leser de engelske romaner og drømmer seg bort. I nabohuset driver familien Didrikson sommerpensjonat, og en dag ankommer et ektepar med fostersønnen David. Han er jødisk flyktning.
En lys sommernatt møtes David og Paula. Siden møtes de hver natt i den gamle, engelske hagen på øya. Helt til den dagen lille Milly drukner på den store sommerutflukten. Kort tid etter starter forfølgelsen av de norske jødene, og David forsvinner ut av Paulas liv.
Mange år senere blir Anna Vårø arvingen etter grandtante Paula Therese Olsen. Anna begynner å lese Paulas gamle dagbøker og snakke med de som levde den gangen. Hva var det som gjorde at tante Paulas liv ble det som det ble? >>

Jeg opplever at boken handler om så mye mer.
At boken i stor grad handler om fortielse, savn og svik. Boken forteller også en litt om nær Norgeshistorie, den skildrer utkant-Norge og hvordan man har endret forholdet mellom by og land.
For meg, forteller Kristensen en historie om et mot, handlekraft og en styrke som jeg finner (i mangel av et bedre ord) stor. Boken gir også et portrett av hvordan kvinnenes rolle har endret seg de siste 70 årene.  Det er spennende men også trist å lese om hvordan noen ofrer egen lykke for i stor grad vie livet sitt til andre.

Fortellingen blir fortalt på en så vakker og dempet måte at det bare underbygger de triste skjebnene.  

Nå er jeg kanskje i ferd med å kaste meg ut på skikkelig dypt vann her, men i Morgenbladet (Nr.43/31.oktober-6.november 2014) sier Carina Elisabeth Beddari;
<< Jeg har ventet på deg veller over av hendelser hvor menneskene tilsynelatende endrer sin væremåte på grunn av krigstiden, hendelser som ville blitt annerledes behandlet i en mindre presset kontekst. Når Kristensen først tar et nåtidig perspektiv inn i historien, er det merkelig at romanen ikke gjør mer ut av disse ansatsene til diskusjon av da og nå: hva hemmet oss da, og hva hemmer oss i dag? Hvilke menneskelige reaksjoner er tidsbestemte, hvilke er universelle, og går det overhodet an å bestemme? Overreagerer Paulas mor på grunn av en anspent livssituasjon når hun utstøter datter fra familien, eller skjer det først og fremst på grunn av hennes psyke?>>
        Da vil jeg som leser si at alt det som Beddari her stiller spørsmål ved er det jeg likte best med denne boken. Muligheten du har som leser til selv å tenke disse tankene, drøfte dem i en lesering eller å fundere på dem når du ikke får sove. Bøker som dette liker jeg veldig godt fordi de gir meg som leser sjansen til å dykke dypere ned i handlingen.
Jeg synes det er dumt dersom alle disse tingene skulle vært overforklart i boken. Er det noen andre som har lest boken og mener noe om dette?

Nå er jeg jo en leser som stort sett foretrekker litt dystre bøker. Så dersom jeg kanskje skulle ha en liten innvending mot boken (bare en bittebittebitteliten en...) må det være måten trådene nøstes opp og samles på slutten. Etter min smak blir det kanskje litt for idyllisk?

Men dette er boken du ikke visste at du bare MÅTTE lese! Anbefales på det varmeste.

Boken er utgitt på Forlaget Oktober, mitt eksemplar er et anmeldereksemplar.

6 kommentarer:

  1. For en flott omtale du har skrevet, denne boken fikk jeg lyst til å lese. Har nettopp vært i 1942, men da i Sverige, og skal snart begynne på Marte Michelet sin nye bok, den også med handling om jøder i 1942. Spennende tema!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine :) Dette er en bok jeg virkelig vil anbefale, det samme som boken til Michelet. Jeg holder på å blogge om den (men det vil seg ikke helt) virkelig to av høstens gode bøker.

      Slett
  2. Noen ganger får lykkelige avslutninger bare stå sin prøve. Vi kan ikke gråte og sørge og fortvile hele tiden, hvor enn mye vi elsker å velte oss i tristesse 8-)

    SvarSlett
    Svar
    1. her burde jeg virkelig skamme meg....har ikke svart hverken deg eller moshonista ser jeg. JEg er i utganspunktet enig med deg Ellikken, men i dette tilfellet så ødela slutten helehetsintrykket en smule. Nesten som om forfatteren bare ville sikre seg at ALLE ville like boken, om du skjønner?

      Slett
  3. Jeg stod og så på denne på Eldorado tidligere i uka (etter å ha lest omtalen din), men ble så satt ut av baksideteksten at jeg måtte sette den tilbake. Gamle mennesker, historier og død. Forsterket av at jeg hadde tenkt akkurat samme tankene pga en mann som slet med problematisk stokk like før.
    - men jeg tviler ikke på at den er veldig veldig god
    , det er bare jeg som er for tander.
    (til tross for happy ending).

    SvarSlett
    Svar
    1. Den baksideteksten ass.... Ergrer meg grønn når jeg leser den, den er i mine øyne ganske dårlig og ødelegger mer for boken enn man skulle tro. Du skulle bare visst hvor mange mange personer jeg har stått og strevd med å få solgt inn denne boken til. ALLE har innvendinger mot baksideteksten, at den ikke appelerer...

      Beklager ekstremt seint svar, litt usikker på hvorfor jeg ikke har fått med meg dette...

      Slett