mandag 14. juli 2014

Superduperkort om en veldig intens leseropplevelse

Foto lånt fra forlaget
Den mest intense leseropplevelsen jeg har hatt på lenge! Uten tvil var det en smule overraskende å oppdage hvor god jeg fant denne Caribou Island. Rett og slett en skikkelig sidevender.

Boken er skrevet av David Vann. Min norske utgave kom ut på Gyldendal i 2012/2013 (pocket) og er oversatt av Hilde Stubhaug.Boken har jeg kjøpt selv.

Men hva var det med denne boken som fikk meg helt hektet?
I utgangspunktet høres det litt kjedelig ut; et middelaldrende par i Alaska som forsøker å lappe sammen et skrantende ekteskap. Måten de forsøker å gjøre dette på er ved å følge ungdomsdrømmen om villmarksliv og snekring av en tømmerhytte. Men gammelt agg og slitte spydigheter gjør realiseringen av drømmen vanskelig. De voksne barna deres har heller ikke livene sine helt på stell, og hvor godt kjenner egentlig disse familiemedlemmene hverandre?

For egen del så er det hverdagsdramatikken og naturkreftene som skaper boken for meg.
Vann har en egen måte å skildre situasjoner på, presentere sarkasme og spydigheter så mørkt, dystert og vemmelig at du føler det på kroppen. Hvor intens kan en fiskemiddag være liksom? I Vanns bok kjente jeg ubehaget i magen da jeg leste om denne. For dette er en bok om håp og forventninger, brustne drømmer og illusjoner som langsomt vaskes bort. Når er nok, nok? Hva er kjærlighet og hvor langt kan den egentlig tøyes?

Boken er ikke stygg på noen måte. Ingen groteske scener eller utdypninger. Det er kanskje bare helt på slutten, når tempoet i boken har eskalert at jeg finner selve slutten litt ...tja, ikke så vakker.

Caribou Island er definitivt en bok jeg vil huske. Kanskje mest fordi Vann så godt skildrer dramatikken i det daglige.

4 kommentarer:

  1. Jeg har sett denne boka, men ikke helt skjønt at den var så bra. Hm, denne ble jeg nysgjerrig på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den traff meg så det smalt! Men den er altså ganske stille på sitt dramatiske vis.

      Slett
  2. Ukjent for meg også, men jeg er svært glad i giftige atmosfærer og elegant leverte spydigheter i tilsynelatende vennlige omgivelser - at jeg ble, som Karin, meget nysgjerrig. Mentalt notat er tatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du tar deg en titt på denne Ingalill, leste nettopp ferdig "Stoner" av Williams (tror den blir en skikkelig høstfavoritt) og bøkene har for meg en litt felles måte å formidle dramatikk på. I tillegg fant jeg begge bøkene velskrevet og godt oversatt.

      Slett