mandag 1. september 2014

Mens jeg venter på tredje sesong av Broen

#1 Mannen som ikke var morder
Jeg har ikke lest noe spennende krim på lenge. Ikke som jeg har syntes har vært noe særlig hvert fall. Det blir for mye svada, forutsigbarheter og lite action. Men i sommer har jeg hørt på de tre første lydbøkene om Sebastian Bergman...Det har vært både nervepirrende og altoppslukende. I det minste perfekt når du skal kjøre t/r Stavanger-Namsos på noen dager.

Disse bøkene er skrevet av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt. Selve handlingen spinner mye rundt psykologen og profileringseksperten Sebastian Bergman (en egosentrisk, usympatisk skjørtejeger som jeg egentlig digger! ). Bergman jobber sammen med Rikskrim, et samarbeid som ikke alltid er like knirkefritt. Ikke bare har han "feid over" krimteknikeren, han har også en uventet relasjon til en av de andre etterforskerne. Men det er også dette samspillet mellom de i etterforsknings-teamet som er mye av det som gjør bøkene så underholdende.
       En av bøkenes forfattere er Hans Rosenfeldt, mannen som står bak mye av den dansk-svenske TV-serien Broen. Dette viser godt igjen i bøkene. Man kan ane litt av Martin Rhode (Kim Bodnia i Broen) i Sebastian Bergman, og Vanja i bøkene har noen av trekkene til Saga Noren fra TV-skjermen. Så for meg som digger serien er disse bøkene perfekte. Hver bok slutter med en skikkelig cliffhanger som ikke blir avsluttet før i den påfølgende boken. Den tredje boken, Fjellgraven...Argh! Den slutter så spennende at det nesten ikke er til å holde ut...

Bok 1; Mannen som ikke var morder<<16-årige Roger blir funnet drept i et tjern. Kriminalpsykologen Sebastian Bergman blir trukket inn i saka siden han tilfeldigvis er i hjembyen. Han har egentlig trukket seg tilbake fra alt arbeid etter en privat tragedie, men for første gang på lenge har han lyst til å involvere seg i ei mordsak>> -fra Mentor

Bok 2; Dødens disippel
<<Politiet står uten spor etter en rekke uhyggelige mord i Stockholmstrakten. Mordene bærer kjennetegnene til den fengslede Edward Hinde, seriemorderen kriminalpsykologen og profileringseksperten Sebastian Bergman fikk sperret inne for 15 år siden. Under samtaler med Hinde forstår Sebastian at mordene angår ham selv.>> -fra Mentor

Bok3; Fjellgraven
<<To venninner på fottur i Jämtland gjør et makabert funn. En skjeletthånd kommer til syne ved et elveleie, og det viser seg at skrenten skjuler seks lik - to av dem barn. Rikspolitikommisjonen blir tilkalt og Sebastian Bergman og resten av teamet begir seg til Jämtland. To av likene er et nederlandsk par, de fire andre en ukjent familie som ingen har meldt savnet. Alt tyder på at alle er blitt drept og begravet samtidig. Og hva med den amerikanske kvinnen i leiebil som forsvant på samme tid?

Spørsmålene er mange, det er mye som ikke stemmer. Må etterforskerne gi opp, pakke sammen og reise hjem? Men Sebastian Bergman har ikke tenkt å dra. Han skal finne fjellgravens hemmelighet. Koste hva det koste vil.>> -fra Mentor


Dette er typisk action og undeholdnings-krim på skandinavisk vis. Man relaterer lett til både handling og karakterer. Måten å skrive på viser også at forfatterne har bakgrunn fra fjernsynet, man ser scenene veldig godt for seg. Og høyt tempo er noe som preger disse bøkene. Det veksles mellom karakterene og handlingen blir drevet fremover av raske sceneskift og korte kapitler.

Er dette fantastisk litteratur? Nja, det er vel hverken Kafka eller Mann...men det er uutholdelig spennende, merksnodig fengslende og jeg er helt hekta!
Nå må det jo sies at lyd og tekst er to forskjellige ting, men min lydbokopplevelse av disse tre bøkene var fenomenal. Det er for øvrig Ivar Nergaard som leser med stor innlevelse. Bøkene er oversatt til norsk av Håvard Syvertsen.

En annen som har blogget om disse bøkene er Berit. Les gjerne hennes omtale også.

 

11 kommentarer:

  1. OI, så spennende, alltid på jakt etter noe som fungerer som lyd:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fungerer veldig godt som lyd! Løp og kjøp...eller lån :)

      Slett
  2. Jeg har lest Mannen som ikke var morder og synes den var ok. Men ikke så god at jeg slengte meg over neste bok. Men jeg kunne egentlig godt tenke meg å lese dem :-) Ønsker deg en god dag, Karete!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det ikke var nummer en som var best? Kanskje det rett og slett var bok to, eller kanskje tre? Du kan da ikke gi deg nå Astrid Terese...
      Ha en flott dag, gleder meg til Oslo!

      Slett
  3. Eg tykkjer dette er ein knallgod spenningsserie. Takk for lenking!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så glad du liker serien! Jeg kjenner jo at måten "Fjellgraven" sluttet på var en smule irriterende...

      Slett
  4. Flott tips dette Karete! Jeg har nesten ikke leste noe krim de siste årene. Jeg er blitt for kresen rett og slett :) Men disse kunne jeg tenke meg å se nærmere på! Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og hå! Jeg har aldri helt skjønt de som sier at de er "ferdig" med krim. Nå tror jeg at det begynner å demre her også. Har brukt flere mnd. på å finne en kriminalroman jeg vil lese. Har ikke funnet noen. Så fant jeg disse Broen-lignende...Jippi! Men nå er det tomt :(

      Slett
  5. Fabelaktig!
    Jeg trenger spenning for å holde ut joggeturer, og har kjørt meg litt fast i letinga
    , må umiddelbart sjekke om de har disse på storytel.
    (btw, jeg avbrøt Broen etter 3 eps - (shocking, I know -))

    SvarSlett
    Svar
    1. Update: Det hadde 4stk, på svensk.
      Heaven - vinteren kan være reddet!

      Slett
    2. Ikke sett ferdig Broen?!?! Da er jeg jo litt skeptisk til om du vil like disse bøkene... Jeg synes jo Broen er en fantastisk spennende serie. Men den norske lydbokutgaven av Sebastian Bergman bøkene er også veldig hørbare i mine ører...den svenske vet jeg ingenting om, annet enn at...HAR DET KOMMET EN #4 PÅ SVENSK LYDBOK??? MÅ HA! Håper du vil like disse..

      Slett