tirsdag 23. september 2014

Bokhøst og (delvis) norsk leseliste

Øverst f.v.: Bjarte Breitig, Lars Joachim Grimstad,
Audhild Solberg og selveste Marianne
Bokhøsten er i gang, selv om jeg fortsatt sprader rundt i shorts og slenger rundt i gresset er det definitivt høst. Denne uken har jeg vært på Aschehougs høstmøte i Stavanger. Veldig informativt, fint og morsomt. Ikke minst var det hyggelig å hilse på bokblogger Marianne igjen, siden jeg desverre gikk glipp av Bokbloggertreffet i Oslo. Slike bokmøter er veldig informative og fine, og jeg ble virkelig nysgjerrige på flere av titlene. Novellisten, Bjarte Breiteig debuterer bla. som romanforfatter. Hans bok Mine fem år som far virket meget lovende og spennende. Jeg skal selvsagt lese boka til Audhild Solberg (den om Superbitchene også. Blir aldri for gammel for rosa "jentebøker").


Øverst f.v.: Reidar Müller, Unni Lindell,
Aslak Nore og Øystein Wiik


Inspirert av Bokelskerinnen (Elin) har jeg laget meg en leseliste over bøker jeg bare få lest i høst. Jeg kommer nok også til å lese andre bøker i tillegg (skal være med på Booker-readalong), men disse er liksom "rosinen i pølsa", "toppen av kransekaka" eller andre floskler som måtte passe.

Romaner
Ken Follett: På grensen til evigheten (CD)
Aslak Nore: Oslo Noir (ACO)
Kepler: Stalker (CD)
Brit Bildøen: Sju dagar i august (Samlaget)
Hjorth og Rosenfeldt: Den stumma flickan (Norstedts)

Sakprosa
Reidar Müller: Det som ble Norge (ACO)
Ingrid Brekke: Da øst ble vest (Kagge)
Frode Fanebust: Dypt urettferdig (Pax)
Robert Gerwarth: Hitlers bøddel (Hitorie og kulturforlaget)
Tore Rem: Reisen til Hitler (CD)
Bjørn-Erik Hanssen: Glamour for Goebbels (ACO)
Anette H. Storeide: Norske krigsprofitører (Gyldendal)
Pål Karlsen: Steinsoppen (Z-forlag)
Marte Michelet: Den største forbrytelsen (Gyldendal)
- i tillegg utgir Dreyer Bok ut en bok om Rogaland under krigen, sett med tyske øyne. Dette er en oppfølger til en lignende bok som kom ut i fjor. Jeg skal selvsagt også skaffe meg det tredje bindet i serien om Nådeløse nordmenn, av Erik Veum. I år med undertittelen Gestapo 1940-1945 (Kagge).

Har du noen gode boktips for høsten?
De neste ukene skal jeg på flere bokpresentasjoner, så kanskje det dukker opp flere lesetips?

13 kommentarer:

  1. Veldig bra høstmøte! Og kjekt å treffe deg igjen også ikveld :-) Aschehoug hadde fristende bøker, og både Muller, Nore, Breiteig og Superbitcha er på mi liste også. Engang. Til våren kanskje? See U later!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, til våren? Med ditt program snakker vi snarere 2016?

      Slett
  2. Det hørtes bra ut! Dumt at jeg ikke var der, men det skal jeg ta igjen i kveld :-) Snakkes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å se deg! Hadde du noen favoritt i kveld?

      Slett
  3. Spennende bøker du har valgt deg ut! På sakprosafronten har jeg lyst til å lese nevnte "Da øst ble vest". Dessuten frister Roy Andersens "1914:inn i katastrofen. Norge og første verdenskrig." På romansiden kan jeg anbefale Myttings nye roman "Svøm med dem som drukner" som har et virkelig bestselgerpotensiale og fortjener alle gode omtaler den har fått. Ellers er jeg veldig nysgjerrig på "Søstrene Makioka" av Junichiro Tanizaki som ble utgitt tidligere i år.

    Ser forresten at Cappelen utgir boka "Den evige nazist. Jakten på dr.Død," om jakten på Aribert Heim (nazilege under andre verdenskrig). Jeg tenkte dette var noe for deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke med "Jakten på dr.død" fordi den ikke er sånn "skulle helst vært lest i går"...den skal definitivt leses, men mulig vi snakker 2015 (takk for tips altså!)

      Har du lest Mytting? Jeg er litt usikker...tror kanskje du må blogge litt om den? Likte veldig godt Hestekrefter, Våroffer likte jeg ikke i det hele tatt...

      Tanizaki noterer jeg meg, og 1914 har jeg kikket og bladd litt i. Fortsatt litt usikker der.

      Slett
    2. Ja, jeg har lest Mytting og likte den :) Det er en sånn "sikker" roman jeg kan kjøpe til både tante og svigerforeldre til jul.

      1914 er nesten et must i mitt leseprosjekt om første verdenskrig!

      Slett
    3. Jeg digget Hestekrefter, så gode bud om den nye gleder meg. (Våroffer har jeg ikke lest.), men Hestekrefter var ei så god bok at jeg skulle ønske den var 2014, slik at jeg kunne nominere med brask og bram.

      Amisiøs høstliste det der Karete. Rekker du alle blir jeg dypt, dypt imponert.

      Slett
    4. Jeg får slenge meg på Mytting jeg også da (naturligvis ikke bokstavelig...). For øvrig enig med skjeggedamen, kunne godt ha tenkt meg å nominere Hestekrefter til bokbloggerprisen ;-)

      Jeg tviler på jeg rekker hele lista egentlig (selv om jeg er sånn delvis ferdig med flere) for vi fikk den nye til Follett inn dørene nå...den er litt tjukk for å si det slik.

      Hvor har du fått det soppnettet ditt fra Ingalill?

      Slett
    5. Soppnettet var en gave, så det aner jeg ikke.
      Å du, dette er ikke tiden å sette seg ned med Follett.
      Den får du spare til februar.

      Slett
    6. Det er definitivt tid for Follett!! Har venta i to år nå så jeg holder på å "dø" av å vente lengre ;-) Sykt misunnelig på det soppnettet. Både mann og far har trålt flere butikker uten å finne. Så du er veldig heldig! Hva slags hund har du? (OK, dette ble veldig usammenhengende og bablete)

      Slett
    7. Ahh, hunden.
      Blandings - halvt grå elg - halvt Border Collie
      , eller det var nå hva de sa, de vi fikk han fra.

      Slett
    8. Den hundeblandingsen hørte fin ut :) men sikkert litt krevende?

      Slett