lørdag 19. september 2015

Cogito, ergo sum - Kapittel 15

Torsdag 17.09 var jeg på to av arrangementene som er en del av årets Kapittel (Internasjonal festival for litteratur og ytringsfrihet). Det ene hadde jeg merket meg på forhånd, det andre var mer et spontant innfall. 

Hoem signerer Slåttekar i himmelen
foto: eget
Hovedtemaet for årets festival er Amerika mens det for 2016 er vandring, som en slags forlengelse av 2015 programmet.

Edvard Hoem gav i 2014 ut romanen Slåttekar i himmelen. En for meg, helt fantastisk god bok! Det var derfor veldig naturlig å høre forfatteren fortelle om skriveprosessen og de oppdagelsene han hadde gjort under arbeidet.
        Veldig kort fortalt handler boken om Nesje, slåttekaren med festet tomt på slutten av 1800-tallet. Det er en fortelling om han; hans barn, svigerinne og de som emigrerte til Amerika.

Men det er også en historie om det Norge var, hvorfor man emigrerte og om de som ble igjen.
          Rett skal være rett, jeg har hørt Hoem snakke om boken tidligere. Han sa vel ikke så mye nytt nå, men den formidlingsevnen han også innehar verbalt...den lune humoren... Det er vel verdt å få med seg! Nå var også tilhørerne mange og etter det jeg fikk med meg, særs fornøyde.
           Nå i oktober kommer det ut en fortsettelse på boken, Bror din på prærien. Her vil vi få møte Nesjes sønn, Eilert igjen. Denne romanen som Hoem selv har kalt "slekts- og westernroman" er den midtre delen og den fortellingen som binder sammen de tre bøkene som utgjør hans egen slektshistorie (Mors og fars historie fra 2006 er "avslutningen").


Litt mere spontant og ganske uforberedt, fikk jeg også med meg Gro Dahle lese fra og fortelle om sin nye novellesamling. Tittelen i seg selv kvalifiserer til invitasjon spøkte hun med. Boken heter nemlig Amerika.
         Jeg er ikke så veldig godt kjent med Dahles forfatterskap. Har vel tidligere bare vært borti noen barnebøker...men det var spennende å gjøre seg kjent med noe nytt.

Dahle leser noveller med stor innlevelse
Foto: eget

Novellesamlingen tar utgangspunkt i forfatterens egne minner.Hun har bodd noen år i Amerika under oppveksten. Kanskje bare en liten detalj, et minne eller en lukt. Men på fabulerende vis flettes disse minnene sammen med fiksjon og skaper ganske detaljrike skildringer.
Jeg kan umiddelbart si at dette nok ikke er boken for meg, til det er Dahles skrivestil litt for detaljrik og skildrende (på seg selv kjenner man andre?). Jeg foretrekker å lese korte og presise tekster, hvis man kan si det slik? At vannet perler seg på de duggfriske vårgrønne bladene i morgensolen...slikt blir rent for mye for undertegnede. Kanskje er det novelleformen jeg ikke er komfortabel med?
   Det var uansett veldig interessant å være tilstede. Opplesing av noveller hadde jeg ikke regnet med å få oppleve under festivalen.


Festivalen varer i flere dager (16.sept-20.sept) men jeg har ikke hatt tid til å gå på så mange av arrangementene. Jeg har satt av så og si hele lørdagen til å få med meg noen skikkelig godbiter. Jeg skal bla. høre Inger Bråtveit fortelle om sin nye roman, vil også ha med meg Leif Enger lese fra sin nyeste bok...men rosinen i pølsa og det jeg har gledet meg til i ukevis er "Bernhard Ellefsen samtaler med Steve Sem-Sandberg om hans nyeste bok De utvalgte".


Er du i Stavanger i helgen må du få med deg resten av festivalen. Du MÅ!

2 kommentarer:

  1. Haha - cogito ergo sum! Mitt nye standarduttrykk når jeg står fast - uansett situasjon! Flott Hoem-arrangement. Jeg tror det var det som overrasket meg mest den dagen i forhold til forventningene. Lørdagen blir jeg dessverre forhindret hele dagen. Du får ta deg av Sem-Sandberg/Ellefsen. Synd jeg går glipp av den! Kos deg.

    SvarSlett
  2. Veldig spennende med Festival-update! :) Håper du har kost deg masse!

    SvarSlett