mandag 23. mars 2015

Kriminelt god påske?

Hva skal man lese i påsken?
Jeg har lest noen av årets utgivelser som jeg svært gjerne anbefaler som påskekrim;

Den stumme jenta av Hjorth og Rosenfeldt
(Sebastian Bergman #4)Bok nummer 4 om den arrogante kødden og rettspsykiateren Sebastian Bergman, føyer seg fint inn i rekken av underholdende og spennende bøker fra duoen Hjorth og Rosenfeldt. I denne boken har en hel familie blitt drept på grusomt vis og en ung jente som var vitne til det hele har forsvunnet. Rikskrim blir kontaktet og reiser ut på den svenske bygda for å bistå lokalpolitiet. Det er kanskje ikke det mest oppfinnsomme plottet i verden...men hva gjør vel det? For meg er det gruppedynamikken, etterforskerne imellom som virkelig gjør disse bøkene interessante. For hva skjedde egentlig med Ursula (Cliffhanger fra bok nr.3/Fjellgraven)? Har Vanja funnet ut hvem den biologiske faren er? Og Sebastian...hvordan går det egentlig med han og alle damehistoriene hans? Har du likt de andre bøkene i denne serien så vil garantert ikke denne skuffe deg. Jeg synes bare bøkene blir bedre og bedre. (Kilde:Svensk utgave jeg har kjøpt selv, norsk utgave jeg har fått fra forlaget)


Alex av Pierre Lemaitre
Skal du ha en kriminalroman som kanskje er like velskrevet som den er spennende? Da synes jeg du bør velge Alex. Etterforsker Camilla Veerhoven er på jakt etter en kidnappet kvinne, Alex. Men hvem er egentlig Alex? Meg og fransk krim trodde jeg var historie, men denne boken var uhyggelig god. Med et tema som omsorgssvikt og misbruk av barn...mer ekkel påskestemning skal du lete lenge etter. Boken var også morsom og dette er den første av fem bøker om Camilla Veerhoven.
(Kilde: Leseeksemplar)

Lukk øynene av Josh Malerman
Jeg (med mitt svake sinn) ble helt paranoid av denne boka. Sykt skummel!
I boken befinner vi oss i en nær fremtid. Noe uhyggelig fins "der ute". Problemet er at alle som ser det dør en grusom død. Malorie og hennes to barn har overlevd dette grusomme i fem år. Med bind for øynene forsøker de å klare seg som best de kan. I boken forsøker de å rømme til et tryggere gjemmested, men med på flukten er det noe skremmende...
(Kilde:Bok jeg har kjøpt selv)

Den grenseløse av Jussi Adler-Olsen
(Avdeling Q #6)
Jeg klarer jo aldri å vente på de norske oversettelsene, så denne boken leste jeg først på dansk i 2014. Da tenkte jeg at "herregud så lei jeg er av Jussi..." Så fikk jeg kjøpt den norske lydboken. BAM! Med den glimrende fortellerevnen til Helge Winther Larsen var jeg straks mer fornøyd med Adler-Olsen. Nå har jeg også lest den norske utgaven (ja jeg vet...3 ganger) og er fortsatt like fornøyd.
Det er noe sjarmerende over Avdeling Q, med kamel-anekdoter, søt drikke og artig persongalleri. Jeg liker dem!
I denne boken foregår mesteparten av handlingen på Bornholm, hvor en politimann velger å skyte hodet av seg den dagen han skal gå av med pensjon. Rose mener at selvmordet er Carls feil fordi denne politimannen forsøkte å engasjere Carl kvelden før han begikk selvmord. Avdeling Q rykker ut og ser på en sak fra 1997 hvor en ung kvinne ble påkjørt og drept av en ukjent gjerningsmann. Og morderen? Kanskje ikke den personen man først vil tro det er...
(Kilde:Bok jeg har kjøpt selv samt leseeksemplar)

Svømmeren av Joakim Zander
I denne boken er det ikke et mordmysterium som er hovedhandlingen. I denne spionthrilleren er det storpolitikk, CIA og skumle hemmeligheter det fokuseres på.
Det er sjelden jeg liker denne typen bøker, men Zander fikk meg hektet fra første stund.
Shammosh og Klara har vært kjærester, men bor nå i hvert sitt land. Han er forsker i Uppsala og hun diplomat i Brussel. Begge har en forhistorie som gjør at de blir viklet inn i en topp hemmelig sak på øverste nivå. Vi snakker her om Abu Ghraib, CIA og Afghanistan.
Klara og Shammosh vet for mye og noen vil ha dem ryddet av veien. Hvem kan de stole på vil hjelpe dem?
Boken har unektelig et preg av "Homeland"/"Spy game"/"Jason Bourne" over seg.
Den starter litt sakte men jo lengre inn i handlingen man kommer jo mer dramatisk og spennende blir den. Boken byr på flere overasskelser og spenningen holdt seg til siste punktum.
(Kilde: Bok jeg har kjøpt selv)

10 kommentarer:

  1. Fleire gode forslag her!
    Eg kan skriva under di begeistring for både Den stumme jenta, Den grenseløse og Svømmeren. Alex må eg få tak i - den passar nok min lesesmak. Lukk øynene derimot er eg nok litt usikker på/skeptisk til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alex vil du nok like, men jeg skjønner ikke skepsisen din helt ;-) Gi "Lukk øynene" en sjanse....du vil nok bli overasska.

      Slett
    2. Ok, eg likar overraskingar. Lukk øynene er notert.

      Slett
  2. Har Hjort og Rosenfeldt på ønskelista mi, samt Alex. Svømmeren er jeg mer og mer nysgjerrig på. Lukk øynne venter jeg på i posten.. og Jussi skal jeg lese når jeg har somlet meg til å lese Marco-effekten..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å kaste seg i det, Anita. Har egentlig lyst å si du skal hoppe over "Marco-effekten" fordi du må lese "Den grenseløse", men på mange måter så går ikke det helt...sånn innholdsmessig ;-)

      Ser frem til å lese din mening om "Lukk øynene".

      Slett
  3. Den stumme jenta gleder jeg meg til. Men der må jeg lese 1,2 og 3 først. Kanskje det var en god ide å ta hele serien med seg på påsketur. Da får jeg hvertfall ro til å lese litt. Den grenseløse hadde jeg egentlig tenkt å ta med i påsken og Lukk øynene fikk jeg akkurat i posten. Alex har jeg lest og Svømmeren er ikke blant dem jeg ville valgt først. Problemet er at jeg igjen har for mange bøker jeg har lyst til å lese i påsken - som vanlig. Men jeg lurer på om ikke Hjorth og Rosenfeldt skal få bli påskekrim i år :-)

    SvarSlett
  4. Er i utgangspunktet småirritert på den godeste Jussi og lagt ham i hylla for spekulativ masseproduksjon. Jeg likte IKKE Marco-effekten, nemlig. Jeg syns den var et dårlig hastverksarbeide (subjektiv? jeg? ;-) Men nå ser jeg du anbefaler den. Hvor plasserer du Den Grenseløse i forhold til de andre Jussi-bøkene i serien? De andre anbefalingene dine kan jeg ikke notere meg bak øret, for der er det fullt. Og langt nedover halsen. Påsken blir definitivt for kort i år, det bare VET jeg...

    SvarSlett
  5. Jeg leste Lukk øynene på to kvelder, for en bok! Jussi sliter jeg med å komme gjennom, etter 200 sider har det fremdeles ikke skjedd en ting. (Jeg har likt de andre bøkene hans, og spesielt Marco effekten) Den stumme jenta og Svømmeren støtter jeg deg fullt ut i å anbefale, to spennende bøker!

    SvarSlett
  6. Virker som bra krim dette! Men blir lite krim på meg, jeg er allerede på etterskudd med de bøkene jeg skulle ha lest. Ønsker deg en God Påske :)

    SvarSlett
  7. Hei du! Møter jeg deg på bokbloggtreffet i år? :)

    SvarSlett