torsdag 4. oktober 2012

Maskineriet. Listene: En besettelse

Omslag laget avAsbjørn Jensen
Denne boken av Einar O. Risa har jeg brukt litt tid på å fordøye.
Delvis på grunn av innholdet, men også delvis på grunn av måten Risa skriver på.
Som så mange andre i distriktet ble jeg for alvor oppmerksom på Risas forfatterskap gjennom Hele Rogaland leser i 2010. Siden har jeg lest flere bøker han har skrevet men har fortsatt en spesiell forkjærlighet for Kanne-kvartetten.


Denne nye boken er en beskrivelse av hva som skjedde i forkant av jødedeportasjonen i November '42. Risa har gått gjennom dokumentene fra denne tiden. Gjennom disse dukker de opp; Quisling, Heydrich, Eichmann, Marthinsen og Neegård Østbye. I denne romanen er det disse dokumentene som forteller historien, og for meg, kaldt og kynisk viser hvordan besettelsen av "jødespørsmålet" bredde seg over Europa. Dokumentene forteller historien om hvordan man kunne gå inn for å utrydde et helt folk.

Merkelig nok er det språket til Risa som får meg til å like bøkene hans så godt. Jeg sier merkelig fordi jeg i den siste tiden har "strevd" litt med den nyeste til Per Petterson. Deres måte å skrive på er ganske lik. Her er det uendelig lange setninger. Kanskje med en ti - femten komma. Men der jeg med andre forfattere henger meg negativt opp i dette, er de for meg helt nødvendige i Risas fortellinger. Det oppleves ikke som oppramsing, men mer som en slags lyrikk(?). Skrivemåten er med på å drive historien fremover, samtidig som den lager en "ekkel" stemning:

<<Et lokomotiv har trukket flere godsvogner fra Berg interneringsleir, togsettet har passert Drammen, kjører videre mot Oslo V, det tar av ved Skøyen og følger Havnebanens spor, passerer Filipstad, Akers mekaniske verksted, det er i rute, det skal videre gjennom Oslo sentrum, godsvognene passerer mellom det store, nye Rådhuset og Rådhusbryggene, ut langs Pipervika, under Akershus mot Amerikalinjens kai, Utstikker I, der skal vognene tømmes for sitt innhold.>>
Fra side 122

Dette var uten tvil en bok som gjorde sterkt inntrykk på meg. Nå er det ikke så mye ved denne krigen og jødenes skjebne som er nytt for meg.  Men, denne boken presenterte materialet på en veldig spesiell måte. En roman som lever helt i grenseland mot sakprosa.

Jo mer jeg leser om denne tiden og de ulike skjebnene, jo sannere blir det for meg. Å se de samme navnene på deportasjonslistene, sort på hvitt i bok etter bok blir bare verre og verre. Det er som det grufulle ikke har gått skikkelig opp for meg tidligere, samtidig som jeg nesten manisk leter gjennom listene for å se om de er like. Bøker som dette vet jeg hvordan ender, idiotisk nok har jeg et fåfengt håp om at det likevel skal gå bra. Det gjør det aldri.

Denne boken er utgitt på Tiden og er en bok jeg absolutt vil anbefale til de som er interessert i denne type litteratur.  Mitt eksemplar har jeg kjøpt.


Risa var nylig gjest i Bokprogrammet. Vil du høre hva han selv sier om boken kan du trykker HER.

8 kommentarer:

  1. Jeg så ham i bokprogrammet, og fikk veldig lyst til å lese boken da. Den er fortsatt på leselisten etter din omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Som sagt har jeg virkelig sansen for Risa. Håper du vil finne tid til denne boken en gang. :)

      Slett
  2. Jeg har periodevis gjennom hele livet lest bøker om 2. verdenskrig og jødedeportasjonene. Det har for meg alltid vært en nær hendelse siden besteforeldrene mine gjemte jøder under krigen. Jeg har hørt mye om forferdelsene, og jeg har også snakket med noen av disse jødene i ettertid. Boka fra Risa har jeg ikke lest. Den er notert bak øret, og kommer garantert å bli lest ved en anledning. Takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oioi! For noen tøffe og modige besteforeldre du har!
      Kanskje du en gang vil skrive en bok om dem? Nå ble jeg veldig nysgjerrig!

      I min familie/slekt har det ikke vært snakket noe særlig om krigen i det hele tatt. Tror jeg er den "rare" med en sær interesse.

      *kremt* pakken din er forressten på vei nå, vedkommende som skulle sende den har istede kjørt rundt med den i bilen i en evighet nå....

      Slett
  3. Jeg skjønner hvorfor du liker Rissas' språk! Det sitatet du gjenga - det var som å "høre" togets bevegelser. Veldig spesielt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint du synes det samme! Det var akkurat dette jeg også tenkte da jeg leste denne setningen. Jeg synes han forteller så mye mer i måten han skriver på, enn det som faktisk står der :)
      Synes Risa er en mester på nettopp dette!

      Slett
  4. Denne fikk jeg veldig lyst til å lese, tittel notert, og sitatet fikk meg til å grøsse. Jeg har også hørt en del historier fra krigen fra besteforeldrene mine, spesielt fra den ene bestefaren min. Jeg og Marianne får begynne å skrive bøker om gamledager:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser frem til å lese bok skrevet av deg og Marianne ;)

      Det er ingen tjukk bok (fysisk) det her, så jeg håper du gir den en sjanse. Er veldig spent på å høre hva du synes.

      Slett