lørdag 24. august 2013

Min leserprofil

Som flere andre bokbloggere har jeg laget meg en leserprofil. Opphavet til denne, er svenske Bokhora og den norske utgaven fra Bokmerker.

1. Hvilken bok leste du sist?
"Lysår" av James Salter. En bok jeg likte utrolig godt men som jeg trenger litt tid på å fordøye.

2. Hvilken bok skal du begynne på nå?
Foto lånt fra Cappelen Damm
"I'm your man" av Sylvie Simmons. Et must for alle Leonard Cohen fans. Jeg er cirka midt i boka og jeg storkoser meg når jeg leser. For en utrolig spennende mann!

3. Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?
Dersom man regner forskjellige forfattere og ikke antall bøker, så er det definitivt flest mannlige. Siden jeg leser (og har lest) en del serier er det noen forfattere som tar større plass en andre. Margit Sandemo tar jo opp en del meter alene...

4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?
Teller stort sett aldri. Men jeg pleier å merke meg når jeg har passert halvparten.

5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)
Jeg saumfarer forlagskataloger, blogger og bokanmeldelser. Etter at jeg begynte med blogging har det nesten blitt helt uutholdelig. Det er jo så mange bøker som frister!!!


Sagaen om Isfolket
6. Når er en bok for lang?
Når den hverken fanger eller fenger meg i det hele tatt. Gjerne er dette bøker som i filmutgave ville vært et kostymedrama. Forfatteren er gjerne rundt 30år og boken er ofte på 500 sider +. Det er ikke sikkert jeg avbryter slike bøker for undeholdningsverdien er ofte der. Men det skal særs mye til før jeg finner slike bøker fantastiske.

7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?
Jeg leser nok mest på norsk (mest fordi man har jevn tilgang på lese-eksemplarer) men liker veldig godt å lese på engelsk.
 
8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?
Jeg er litt i Cohen-mood om dagen, så "So long Marianne" av Kari Hesthamar maser jeg til stadighet om.

Bilde fra foter.com
9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?
Jeg forsøker å gi alle bøker minst 100 sider. I enkelte uheldige tilfeller så gir jeg opp før det også. Men definitivt 50.

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?
Dette er jo ikke akkurat en sjanger, men 2.verdenskrig er et tema som du definitivt finner mest av i mine bokhyller.

3 kommentarer: