onsdag 18. september 2013

Nysgerrig

fra foter.com
Jeg er så fryktelig nysgjerrig. Nesten mer enn hva godt er. Kanskje det er derfor jeg liker å lese så godt?

Nå har jeg blogget i halvannet år og føler vel at jeg begynner å få mer "dreisen" på det. Selv om jeg i dag har brukt noen timer på å få til bloggurat. Jeg er sånn i utganspunktet litt teknisk-tilbakestående...

Som tittelen på innlegget antyder så vil jeg liksom vite noe her. Det jeg lurer på er hvor mange lesere det er vanlig å ha på bloggen sin? Da fortrinnsvis bokblogger. Jeg lurer også litt på hva mine lesere liker med bloggen min? Jeg ser jo at det er masse å jobbe med (som å linke anmeldelser med leseliste osv.) men det må jo være en grunn til at folk stadig vender tilbake? Hva er det man ikke liker?

Så lurer jeg litt på hvordan blogger finner ut hvilke søkeord som leder til bloggen min?
Jeg skjønner hvorfor ord som holocaust og Hitler leder hit, men BDSM, pokal og lego (derav illustrasjonen)?!?

Setter virkelig pris på om noen kan svare meg på noe av dette :-)

For de andre nysgjerrige kan jeg si at jeg skal gå å høre på Geert Mak og Anna Funder i morgen (Kapittelfestivalen i Stavanger). Grunnen til at jeg skriver dette er at Anna Funder og Dora Fabian er de søkeordene/navnene som uten tvil har generert mest trafikk inn på bloggen min. Siden jeg postet det innlegget i fjor vår, har det toppet listen min over søkeord.
Ok da, @kongen din er det mest poppis innlegget, men det kommer bare av en tweet fra OMW ;-)

Er det noen andre som har et søkeord som skiller seg veldig ut? 

Bokhøsten er i gang, jeg er travelt opptatt men leser og leser. Flere innlegg om bøker i vente.



13 kommentarer:

  1. Anna Funder! Det høres spennende ut!

    SvarSlett
  2. Din blogg var ein av dei første bokbloggane eg fann ute på www, og eg har heile tida likt stilen din. Eg tykkjer du skriv gode, artige innlegg og gode omtalar. Det er openbart at du "har greie på" litteratur :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre :-) Jeg vil bare si at dette ikke var ment som et innlegg for å høste ros. Det var egentlig bare nysgjerrighet.

      Slett
  3. Du er en bra dame/kvinne/jente/menneske. Det skinner igjennom i lange baner, og derfor er det en fornøyelse å lese dine tanker, assosiasjoner, refleksjoner og opplevelser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åååå så hyggelig ellikken :-) Jeg håper virkelig vi ses på neste års bokbloggtreff, i år var du savnet!

      Slett
  4. Eg kan skrive under på elikken sitt innlegg - du har ein eigen stemme, eigne refleksjonar og du skriv på ein sjølvstendig måte, derfor kjem eg tilbake. Eg har tenkt mykje på dette med antal lesarar på bloggen i det siste. Eg ligg vel på +/- 70-100 pr. innlegg, ifølgje wordpress sitt analyseverktøy, og oppdaterer 1-4 gonger i veka. Det stemmer ganske godt med bloggurat sin ranking, kor eg ligg på mellom 150-200 lesarar i veka, stort sett. Men eg kjenner litt på at det er viktigare å ha besøk som liker det eg skriv og som kjem tilbake, enn å ha mange som tilfeldigvis ramler innom. Personleg synest eg særpreg er viktigare enn rankinglister, òg når eg vel mine favorittar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for den kommentaren! Hender jeg føler meg litt "feil" i måten å blogge på. Nå var ikke innlegget mitt ment som et "please alle, fortell meg hvor dyktig jeg er..." bare sånn det er sagt. Jeg er generelt interessert i hvem leserne mine er :-)
      Jeg tror egentlig vi tenker litt på de samme tingene. Er i hvert fall i stor grad veldig enig med deg. Tror vi har ca. likt antall lesere uten at jeg kan si noe sikkert. Det antallet blogger oppgir (jeg har krysset av fra at egne besøk ikke skal telles) er dog ikke i nærheten av de tallene jeg får hos bloggurat og sitemeter. Men de oppererer kanskje med ukentlige tall(?) Skall bli spennende å følge litt med på det.

      Slett
  5. Jeg har dessverre ikke fått mer med meg fra Kapittel, og det er jeg lei for. Skulle så vært gjerne fått med meg Anna Funder, og Katie Kitamura som jeg fikk med meg boka av fra Pelikanen forlag da vi var i Oslo. Jaja, can¨t win them all... Noen ganger må visst jeg også jobbe ... og ikke minst slappe av :o)
    Når det gjelder statistikk så sier min følgende: Ser ut for at jeg har +/- 1000 forskjellige besøkende hver uke. Oftest litt færre enn 1000, men temmelig jevnt antall. Telleren min på bloggen (og da har jeg også fjernet egne clicks) havner på gjennomsnittlig 500-750 hits pr dag. Har vært over 1300 og under 200. Innleggene mine som genererer definitivt mest trafikk er de "tekniske" som går på lesebrett, tester, gratis ebøker osv. Av bokanmeldelsene så ser jeg at krim peker seg ut, med Vinterstengt av Jørn Lier Horst som en av toppene. (Boka som merkelig nok har fått flest hits er "Å lese litteratur" av Hans Ivar Skei(!).
    Jeg leser bloggen din av flere årsaker. Du leser en del av de samme bøkene som meg, og da omtaler du også bøker som jeg sannsynligvis liker. Du har en helt distinkt stemme, og du skriver både direkte, oppleves som ærlig, kunnskapsrik og rimelig morsom i innleggene dine. Passe lange innlegg. Ikke noe vås. Heller ikke selvhøytidelig og pretensiøst. Jeg liker også at jeg ikke alltid helt vet hva jeg finner - du leser veldig variert, og det syns jeg er spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Av og til må man desverre jobbe eller man er så heldig at man får slappet litt av. Håper du er skikkelig relaxed nå da ;-)

      Jeg er veldig usikker ift dette med antall besøkende. Hva slags tall er det jeg kan stole på? Bloggurat opererer de med ukentlige tall? Er det da fra mandag til søndag? Jeg synes bare det er litt demotiverende dersom blogger sier jeg har hatt f.eks. 250 besøkende mens bloggurat sier 21(?) Det aner meg at det er noe jeg ikke skjønner her.
      Jeg ser at jeg gjennomsnittelig ligger på rundt 100 forskjellige lesere på hvert innlegg. De mest besøkte på over 1000, de dårligst besøkte på ca 70. Antall besøkende har ingen sammenheng med antall kommentarer.

      Festlig at boken til Skei er den som har fått flest hits. Tipper likevel at det ikke er den som har fått flest kommentarer ;-)

      Tusen takk for det fine du sier om bloggen min. Det er omtrent de samme grunnene du oppgir som gjør at jeg leser bloggen din. I tillegg, som jeg har nevnt før så føles det greit å være uenig med deg også...Jeg har en oppelvelse av at du stort sett skjønner hva jeg mener og at ting jeg skriver ikke blir tatt så alt for personlig ;-) Du har selv mye spennende og en helt egen stil Marianne, det liker jeg veldig godt :-) Du er en av de som virkelig inspirerer meg :-)

      Slett
  6. Spennende spørsmål du stiller Karete!

    Jeg følger bloggen din av mange grunner: a) Vi har ganske lik smak og jeg får mange spennende tips og tanker rundt bøker ved å lese bloggen din b) Du leser variert, og du skriver godt c) Som mange skriver her har du en egen stemme og en skrivestil som er både humoristisk og seriøs :) d) Du tør å være personlig.

    Og ikke minst har du lært meg at det er lov "å nerde" på egen blogg (jmf World War 2 :)

    SvarSlett
  7. Så fine ord Anne! Nå ble jeg glad :-) Jeg er litt skeptisk til det med egen stemme... og kanskje jeg skulle forsøkt å være mere seriøs?

    Klart det er lov til å "nerde". Vi er i bøkenes verden, heldigvis! Jeg kan vel også bare si at jeg mener det samme tilbake. Veldig spennende å følge bloggen din.

    (jeg skal ha varetelling i morgen og er litt "på tuppa" av stress og angst for omtelling, så jeg får ikke samlet meg til noe skikkelig svar). Du er glad du er ferdig med den biten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg savner ikke varetelling nei! Spesielt ikke i åpningstiden (hersens kunder som forstyrrer!). Jeg skal få samlet meg å skrevet en vettug kommentar til innlegget om The good doctor. Jeg kjente meg veldig igjen i det du skrev. Glad du leste boka!

      Slett