mandag 26. mars 2012

Si at du lyver


Noen har en harmonisk og flott barndom (Håper de fleste av oss har det). Desverre er det slik at noen kan ha hatt det slik som forfatteren av denne oppvekstromanen, Silvia Henriksdóttir. Nå er det jo ikke slik at alt er enten sort eller hvitt men det jeg som leser sitter igjen med etter å ha lest boken, er først og fremst at jeg er glad min barndom ikke var slik som forfatterens.
Si at du lyver er først og fremst en sterk historie.
Boken tar leseren med til Færøyene hvor unge Silvia vokser opp i et strengt religiøst hjem. På de grønne og idylliske øyene er det naturskjønt men langt mellom husene. Silvias familie (far, mor og bror) tilhører en Nardus menighet og hverdagen er preget av strikse og til tider dobbeltmoralske regler for hvordan man skal leve. Jentene må gå  i skjørt og ha langt hår, dette for ikke å vekke lyst hos mennene.
Silvias mor er kanskje ikke den sterkeste karakteren, men faren er så definitivt ikke en person som lett lar seg pille på nesen. For selv om Silvia går i skjørt og har langt hår vekker hun etter hvert lysten hos faren.
     Sommerferien tilbringes på Nardus' sommerleir i Norge (Oggetun). Etter hvert og til tross for at hun blir motarbeidet, avdekker Silvia her en del uhumskheter. Jo mer hun graver i grumset, jo mer lærer hun også seg selv å kjenne.
For under den religiøse fasaden, menighetslivet og den såkalte familien finner hun blant annet ut om sin egentlige far. Og forholdet til moren blir ikke akkurat styrket av dette.

Dette var en bok jeg syntes var interessant å lese. Kanskje mest fordi jeg får innblikk i en oppvekst så fjernt fra min egen. Jeg er klar over at en sak alltid har to sider men nå er det denne boken jeg skriver ut fra.Det eneste jeg kanskje kan si jeg ikke likte så godt med boken er at den siste delen blir litt vél byråkratisk. Det blir mange navn å forholde seg til, mye byråkrati og brevskriving. Men absolutt en bok jeg vil anbefale.
Uten å trekke for store paralleller så vil jeg tippe at de som likte boken Meg eier ingen (Åsa Linderborg) også vil like denne.
Boken er utgitt på Vigmostad & Bjørke

Andre bøker som kan være LITT lignende:
Krystallslottet - av Jeanette Walls
Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - av Jon Gangdal
Vannliljen - av Hanne Dahl

1 kommentar:

  1. Fin omtale:-) jeg likte denn boken veldig godt, en sterk bok var det. la meg til som følger slik at det er lettere å følge deg. Ha en fin fredag:-)

    SvarSlett