fredag 30. mars 2012

Det nye Cuba: reisefortellinger

Det var egentlig ikke denne boken jeg hadde planlagt å skrive om nå, men fant ut at dette er en bok som fortjener litt mer oppmerksomhet.

Even Sandvik Underlid har skrevet det som for meg er en fantastisk skildring av Cuba. Denne forfatteren med Master i spansk og latinamerikastudier, beskriver den myte omspunnede øya på en slik måte at man nærmest kan kjenne lukta av Havanna.
         I tillegg til å ta med historiske faktaer blir vi her kjent med Cuba etter at Raúl Castro har overtatt makten. Underlid skildrer hverdagsliv, religion og politikk. Jeg synes boken gir ett nyansert bilde av dette motsetningsfylte landet. Man treffer på både regimetro og kritiske cubanere. Vi blir blant annet kjent med datteren til Che Guevara, Aleida.
          Jeg har alltid vært fascinert av denne karibiske øya. Som liten skjønte jeg ingenting av handelsblokkade og Cuba-krise, men dette landet hadde bare noe magisk over seg. Etter å ha blitt eldre og sett Gudfaren II, skjønt mer av politikken og lest Den skitne Havanna-triologien (av Pedro Juan Gutiérrez) har ikke magien tapt seg. Boken til Underlid er med på å vedlikeholde det bildet jeg har av landet. Uten at man er for eller mot noe politisk.

Derfor bør sommerferie-planen være klar, det er bare å booke!

Dersom man vil reise på studentbudsjett:
Du har råd til denne boka
Kjøp 1 flaske mørk Havana Club eller Legendario (IKKE Bacardi!)
Sett på musikk fra Buena Vista Social Club
Ta på deg solbriller, sett deg ut i sola (det må da bli sol?)
Les, drikk og nyt!
- For en lengre tur kan man supplere med Dette er Cuba, alt annet er løgn! (av Vegard Bye) eller man kan låne Den skitne Havanna-triologien på biblioteket.

God tur!

Underlids bok er gitt ut på Manifest forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar