mandag 26. mars 2012

Av jord er du kommet - Den nyeste boken til Chris Tvedt

Den nye boken til Chris Tvedt skulle egentlig ha vært utgitt høsten 2011. Etter den prisvinnende boken Dødens sirkel var mine forventninger høye. Skuffende nok blir de desverre ikke helt innfridd.
Etter flere bøker med vår venn advokat Mikael Brenne i hovedrollen blir vi i denne nye boken kjent med en ny helt, Edvard Matre. Matre jobber som KRIPOS-etterforsker i hovedstaden men blir sendt til sin barndoms by, Bergen for å jakte på en mulig seriemorder. Samtidig med dette har man funnet Matres mor i en massegrav ved Gaustad sykehus i Oslo. Dette er jo selvfølgelig litt mystisk ettersom Matres foreldre angivelig døde i en ulykke og er gravlagt i Bergen.  For å nøste opp i dette mysteriet engasjerer Matre en advokat, Mikael Brenne.
For meg blir dette nesten som en Staalesen bok. Selv om Brenne er med i denne boken er det bare i en birolle.
Mye av handlingen er som sagt lagt til Bergen, boken handler i stor grad om luksusprostituerte og her melder jeg meg litt ut....Mulig jeg er litt naiv, men jeg finner det litt søkt at dette prostitusjonsmiljøet skal være så stort i Bergen.
Denne boken blir hverken fugl eller fisk. En vill blanding av Nesbø, Jæger, Staalesen og Tvedt...
Synes kanskje Tvedt kunne ha kuttet ut å ha med Brenne i boken?
 Boken er gitt ut på Cappelen Damm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar