mandag 26. mars 2012

Mørke dager

Dette er bok nummer to fra denne walisiske forfatteren. Belinda Bauer slo i fjor gjennom med boken Blacklands og jeg var derfor særs spent på Mørke dager.

Litt om handlingen:
I Shipcott, en liten søvnig by, blir en eldre dame funnet død i sin seng. Man tror først hun har lidd en naturlig død, men da man oppdager at nesa hennes er brukket konkluderes det med at hun har blitt kvalt ved at morderen har lagt en pute over ansiktet på avdøde.
      Jonas Holly, stedets lokale politimann blir satt på saken. Men ikke før har han brettet opp armene så dukker det oppen brautende inspektør (Marvel) som overtar. Vår venn blir skjøvet i bakgrunnen og må takle en skeptisk lokalbefolkning i tillegg til bedreviteren Marvel. I denne lille byen har det nemlig vandret en seriemorder i lengre tid, uten at noen har fattet mistanke...
For meg er dette klassisk britisk påskekrim! Tankene vandrer til Agatha Christie og Elizabeth George. Riktignok i mer moderne innpakning men det er mange likhetstrekk. Smussomslaget antyder sågar at boken inneholder den mest sjokkerende slutten jeg vil lese i år. Det vet jeg ikke om stemmer helt, men spennende var den.
Boken er gitt ut på Cappelen Damm 

Glem ikke å gi meg boktips. En heldig person vil få et gavekort på en verdi av 400,- som kan brukes i alle Norli bokhandlere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar