fredag 12. april 2013

En gatekatt ved navn Bob

Foto lånt fra forlaget
I tillegg til å være litt vel opptatt av andre verdenskrig så er jeg veldig glad i katter. Det kan vel de som følger meg på Instagram skrive under på... Føler meg til tider litt som en sånn "gal-kattedame".
Da jeg fikk forespørsel om jeg ville ha et anmeldereksemplar av denne boka sa jeg selvfølgelig straks ja.

Tittel: En gatekatt ved navn Bob
Forfatter: James Bowen
Forlag: Bastion Forlag
Utgivelsesår: 2013
Oversatt av: Kristina Quintano
Sideantall: 285
Kilde: Anmelder-eksemplar

Litt om handlingen:
Dette er den sjarmerende historien om et unikt vennskap mellom en mann og en katt. James som også er forfatteren av boka levde tidligere fra hånd til munn gjennom å spille på gaten. Vi får også vite at det har vært rus med i bildet.
              En dag oppdager han en katt med en skadet fot. Denne katten (som etter hvert får navnet Bob) forbarmer James seg over, og hjelper ham med den skadde labben. James hadde egentlig aldri planlagt å anskaffe seg noe dyr, han hadde nok med sitt. Men Bob vil det annerledes. Snart er de to perlevenner og et helt spesielt vennskap tar form. Bob blir etter hvert James sin faste arbeidskollega. 

Hva jeg synes:
Dette var en bok som fikk meg til å tenke. Ikke fordi den var så dyp og på den måten utfordrende. Men den fikk meg til å kanskje se de som selger Asfalt (Rogalandsk gateavis i samme stil som =Oslo) på en annen måte. Kanskje løfte blikket litt og se personen som selger bladet. Smile og hilse, selv om jeg langt fra alltid kjøper noe.   
     Som sagt er jeg også en skikkelig kattedame. Så møtet med Bob var for meg utrolig fint. Det er så gøy å høre slike fine dyrehistorier som tydelig viser at dyr også bryr seg om mennesker. At Bob med sitt vennskap med James har fått hans menneskevenn til å forandre livet sitt synes jeg er så rørende.
To av samfunnets kanskje minst populære (en gatekatt og en "tigger") som finner hverandre og på den måten endrer livet sitt til det bedre....*sukk*

Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå med disse to. På youtube finnes det drøssevis av videoer med James og Bob. Det er også snakk om å lage en film basert på denne historien.

Dette er kanskje ikke det mest ultimate litterære verket du noen gang vil lese, men det er en usedvanlig og hjertevarmende bok du aldri vil glemme.

Anbefales til alle dyre-elskere!

Her er hva forlaget selv sier om boken.
(innlegget skulle egentlig vært lagt ut tidligere, men da jeg en stund var uten PC fikk jeg ikke gjort det før nå.)

10 kommentarer:

  1. Så spennende! En annerledes bok til ettertanke, det liker jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hvert fall en bok jeg likte.
      Ønsker deg en gd helg!

      Slett
  2. Jeg er en skikkelig "katte-dame" selv om jeg ikke har noen nå pga at datteren min har astma. Den skal jeg kjøpe og "dele" med en annen katte-elsker. Men de hadde ikke fått den inn i Bokklubben ennå, Minnet meg også om at jeg skal avbestille Hovedboka. Fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord. Ønsker deg en god helg og at du vil kose deg med boken :-)

      Slett
  3. Jeg elsker også katter, og ble nyskjerrig på boka.:)

    SvarSlett
  4. Skal tipse videre til min beste venninne som er en kattedame :), noe jeg ikke er, så jeg står over. - God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei katter er ikke for alle ;-)
      Ha en riktig god helg!

      Slett
  5. hehe kult.. denne må jeg sjekke ut :D takk for tips

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du gir Bob en sjanse :) Ha en flott helg!

      Slett