søndag 21. april 2013

Girlpower?

Forfatterfruen har en morsom utfordring som jeg gjerne vil være med på.

"Du foreslår tre bøker skrevet av og om kvinner, som på en eller annen måte kan bidra til å skape mer forståelse for kvinners liv, leven og utfordringer, eller rett og slett er så bra at de må leses av absolutt alle og ikke bare den ene halvdelen av befolkningen."

Jeg har tenkt og tenkt. Grunnet og fundert. Er fryktelig usikker på om jeg har funnet frem til de riktige damene her. Men mine valg er basert på disse kriteriene;
1. Det må være en bok jeg har likt selv
2. Det må være en bok jeg tror en mann faktisk ville lest (ja jeg skulle ofte ønske at mannen min ville synes det samme om Austen som det jeg gjør, men let's face it....ain't gonna happen)

3. Boken må på en eller annen måte representere meg.

Dette er damene og bøkene jeg har kommet frem til:
 

Foto lånt fra forlaget
Foto lånt fra forlaget
Ingrid Marie Treborg - Flink pike -En seksuell biografi (kanskje ingen litterær kanon, men en bok jeg kjenner meg litt igjen i. Deler av den foregår i lokalmiljøet mitt samt at det er en veldig morsom bok som jeg vet at menn også finner artig.)

Sofi Oksanen - Utrenskning (har egentlig vanskelig for å finne en god grunn til å la være å lese denne boka.)


Foto lånt fra forlaget

Merethe Lindstrøm
- Gjestene (fordi det er Merethe Lindstrøm ! Hun sier så mye uten å si det rett ut, samtidig som bøkene hennes ikke roter seg opp i endeløse intetsigende skildringer.)



Har du noen forslag å komme med?

Egentlig har jeg veldig lyst til å ha med en hel haug med forfattere. Ebba Haslund, Anne Karin Elstad, Sigrid Undset.....egentlig mange fler, men av egen erfaring vet jeg at Elstad (i vårt tilfelle) bare fører til krangling i bilen (har hørt flere av bøkene hennes som lydbok i bilen) og radiostøy blir ofte trukket frem som et greit alternativ....Mine tre valg er som sagt også veldig basert på hva jeg synes er realistisk.

Kopi av et Roy Lichtenstein bilde.
Noen av de kvinnelige forfatterne jeg har funnet ut at ikke førte til "krangling" i bilen er:

Agatha Christie
P.D. James
Elizabeth George

- Krim går altså an ser det ut som. 

Det skal dog sies at denne undersøkelsen min ikke har hatt så veldig mange respondenter. 




9 kommentarer:

  1. Haha, hvilket herlig innlegg og ikke minst superbra bidrag! Enig i den tanken med en viss grad av realisme; jeg skjønner f.eks. ganske godt at ikke mannen her i huset har sånn veldig lyst til å lese den boka mi som heter "Are men necessary?".. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig du syntes det var mosomt :) Ser heller ikke for meg at boken "Are men necessary?" er en bok mannen min ville lest ;) Jeg likte også Baby Jane selv om det ikke er min favoritt Oksanen bok. Er veldig spent på hennes nyeste.

      Slett
  2. "Hun sier så mye uten å si det rett ut, samtidig som bøkene hennes ikke roter seg opp i endeløse intetsigende skildringer" - Sounds great to me :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Very great!!! :) Er en kunst å si så mye med så få ord. Undertegnede mestrer hvert fall ikke dette. Selv om jeg likte "Dager i stillhetens historie" så er fortsatt novellesamlingen "Gjestene" en favoritt hos meg :)

      Slett
  3. Her var det to bøker jeg ikke har lest selv, så de må jo opp på min egen liste :-) Ellers er det en veldig god ide å finne frem til bøker som menn bør lese. Jeg tror ikke min mann vil, (han leser stort sett bare krim og thrillere), men jeg kan jo prøve å lure inn en bok og så se hva reaksjonen blir :-)

    Du skriver at Flink pike har handling fra lokalmiljøet ditt. Nå bor jo ikke vi så langt fra hverandre, kan du si mer om det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er hva forlaget sier om "Flink pike"
      <<
      I 2010 startet bloggen Flinkepiker.org. Den skulle følge livene - og spesielt sexlivene - til tre jenter i begynnelsen i 20-årene. Det begynte som en spøk, og endte opp som en av Norges mest leste blogger. Forfatteren bak bloggen forteller i denne seksuelle biografien ærlige og ekte historier fra sitt eget liv om hvordan sex, vennskap og selvtillit henger sammen.>>

      Det er som sagt en bok jeg kjenner meg delvis igjen i. Noe av handlingen er også lagt til Kverneland og også hele distriktet. Jeg er ikke alt for langt fra forfatteren i alder så for meg er det mye kjent her.
      Jeg har dessuten utsikt over Frøylandsvannet og ser nesten over på en del av miljøet som Treborg skriver om i boka si.
      Har du ikke lest denne ennå er den vel verdt litt av tida di. Kanskje litt frekk? Men veldig morsom.

      Dersom du er på butikken en gang så må du gi deg til kjenne.
      Hadde vært hyggelig å hilst på deg.

      Slett
  4. Ah, ja Kverneland er ikke så langt unna. Jeg bodde der som nygift og flyttet så til Klepp, før jeg dro hjem igjen til Nærbø :-)
    Jeg vil veldig gjerne si hei til deg, hvilken bokhandel er det du jobber på?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg jobber hos Norli på Bryne. Kanskje har vi hilst allerede? Kanskje er jeg hun sure og gretne?

      Slett
    2. Det tror jeg ikke noe på :-) Men, ja - jeg har vært mange ganger på Norli. Neste gang spør jeg :-)

      Slett