lørdag 19. mai 2012

Alt jeg er - av Anna Funder

Da var jeg tilbake etter noen herlige dager på sørlandet. Nasjonaldagen ble også feiret her, med grilling og godt selskap.  Så utrolig herlig å ha helt fri, uten nettforbindelse og ikke en gang telefonforbindelse.
Har i løpet av disse dagene rukket å lese noen bøker.
En av disse var Alt jeg er, skrevet av Anna Funder.   I en tidligere post har jeg uttrykt at jeg gledet meg til å lese denne boken, samtidig som jeg var litt skeptisk.
Boken er på 365 sider og etter 90 sider var jeg sekunder fra å legge den fra meg.
Men jeg sa til meg selv at jeg i det minste kunne lese til side 100, og det gjorde jeg. Heldigvis! For selv om begynnelsen er litt "treig" med en del rare vendinger, er avslutningen kjempebra.

Det jeg fant vanskelig i begynnelsen, var rett og slett å få skikkelig grep på karakterene. Hvem er hvem og når er det denne handlingen egentlig foregår?
Boken fortelles av to personer, Ruth og Toller.

De forteller en interessant historie om hvordan de som unge venstreaktivister og jøder opplevde mellomkrigstiden og hvordan det var da Hitler tok makten. Hvordan de kjempet med de midler de kunne og hvilke ofre de måtte gi. Angiveri og spionasje, flukt, svik og propaganda er noen av stikkordene for denne boken. Jeg fikk nesten en klaustrofobisk følelse av handlingen, boken slukte meg helt og mot slutten er handlingen så fortettet at jeg nesten følte meg drevet mot et stup.
Er du interessert i nyere europeisk historie og kanskje spesielt bøker om nazismen og 2.verdenskrig, er Alt jeg er et must. Boken kan selvsagt også leses som en vanlig roman selv om karakterene i bøkene er reelle.


Ikke les herfra og ned dersom du ikke vil vite hva som skjer......


Boken er basert på faktiske hendelser. Dette gir denne boken en ekstra dimensjon. Jeg skal ikke late som jeg vet mer enn det jeg gjør, men Ernst Toller (1893-1939) var jeg faktisk ikke kjent med fra før. Toller er en av fortellerstemmene i boka. Mens Ruth overlevde krigen, forteller bare Toller om hendelser frem til sin død i 1939. Dette er noe av årsaken til den forvirringen jeg hadde i begynnelsen av boka.Toller kjempet for tyskerne under 1.verdenskrig, noe som preget hele livet hans. Han var en kjent forfatter, mest kjent for skuespill. Da Hitler kom til makten ble bøkene hans forbudt. Heldigvis befant Toller seg utenfor naziregimets grenser så de makthavende fikk aldri tak i ham. Toller hengte seg på et hotellrom i mai 1939. Frem til da hadde han vært en viktig kritisk røst fra venstresiden.

Ruth Blatt (Becker/Weseman i boka) er den andre fortellerstemmen i boken. Hun er også jøde fra en priviligert familie. Hun er sosialist og i boken gifter hun seg etter hvert med Hans Weseman, noe som skal få fatale konsekvenser for både henne og omgangskretsen hennes. Ruth overlevde krigen og forteller historien fra sine gamle dager. Hun er også kusinen til Dora Fabian.

Dora Fabian (1901-1935) var elskerinnen til Ernst Toller. Selv om hun giftet seg (og skilte seg) med en annen mann, var det Toller som var hennes livs store kjærlighet. Denne unge og frem for alt intelligente damen kjempet mot nazismen med nebb og klør. Sveket på det groveste av en av sine nærmeste, ble Dora funnet død (under meget mistenkelige omstendigheter) sammen med en annen aktivist Mathilde Wurm.


I boken dukker det opp andre navn på kjente historiske personer. Vi får se 20.juli attentatet fra en annen side. Til og med MS St.Louis er viet et stykke i boken.  Dette er som sagt en bok jeg likte, og jeg finner det ekstra spennende når man kan koble personer fra andre bøker sammen med karakterene i denne boken.

Denne informasjonen er hentet fra Google og Wikipedia.
Fotografiene har jeg funnet på google. Dersom jeg bryter noen opphavsrettigheter så beklager jeg dette.  Send meg en mail så fjerner jeg dem.

Boken er gitt ut på Cappelen Damm.  






8 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg vært nysgjerrig på, og nå enda mer :) Takk for fion bokanmeldelse!!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å gå i gang med lesinga :) kjempebok!
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  2. Har hørt så mye varierende tilbakemeldinger av boka at jeg har både lagdt den fra meg i tankene på å ikke lese den til å ville lese den. Skjønner jeg må notere meg den ned og danne en egen mening, for nå fikk jeg veldig lyst å lese den:)Flott omtale:) Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skjønner på en måte litt av de kritikkene som har kommet mot boken. Likevel, jeg synes selve historien er så spennende og viktig at det absolutt er en bok som er verdt å få med seg.
      En fin søndag til deg også! :)

      Slett
  3. Fabelaktig omtale- takk for at du har tatt deg tid til å lage denne oversikten over de "virkelige" personene i boka! Jeg henviser til denne anmeldelsen i min omtale av boka ;o)
    Nyt resten av helga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du likte anmeldelsen :) Og tusen takk for link. Ble veldig nysgjerrig på hvem figurene i boken faktisk var ;) Jeg har lagt deg til i blogglista mi.

      Slett
  4. Denne boka har jeg nettopp lest og omtalt på bloggen min. Veldig morsomt den måten du har presentert menneskene i boka på! Jeg har linket din omtale til mitt blogginnlegg. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for link! :) Blir så glad når andre også leser denne boka. Den gjorde hvert fall inntrykk på meg.

      Slett