mandag 28. mai 2012

Fyrmakerinnen - av Jane Borodale

Boken handler om 17 år gamle Agnes Trussel. Hun vokser opp på landsbygda i Sussex, i en barnrik men fattig familie. Hun havner i "ulykka" og forlater hjem og familie for å spare dem for "skammen". Agnes reiser til London, og får etter hvert jobb hos fyrverkerimakeren John Blacklock. Blacklock har vært enkemann i noen år og er en ganske dyster mann. Men det skal vise seg at han har et stort hjerte. I sitt nye liv møter Agnes også en sjarmerende handelsmann som kanskje kan være redningen på "ulykken" hennes.

Handlingen er lagt til 1700 tallet, og det er nok beskrivelsen av hvordan folk levde på denne tida som fascinerer meg mest. Borodale skildrer blandt annet trange oppvekstvilkår, prostitusjon, kvinnesyn og hverdagsliv.

Det er en lettlest bok, men jeg synes den er litt lite troverdig. Hvordan skjuler du graviditet i 7 måneder? Hvor naiv er det mulig å være?

Det jeg kanskje likte aller best med boken er slutten.

Jeg har en følelse av at jeg kanskje vil like den engelske utgaven bedre? Kanskje noe har forsvunnet i oversettelsen? Skulle jeg gi denne boken terningkast må det bli 2.

Utgitt på Juritzen forlag.

5 kommentarer:

  1. Jeg har gledet meg til å lese denne etter å ha hørt positivt om den,jaja, bare å senke forventningene nå da.. men er enig med deg i at det virker lite troverdig å klare å skjule en graviditet så lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje greit å ha litt lave forventninger og heller bli possitivt overrasska? Underholdende var den da :)

      Slett
  2. Dette hørtes ut som en bok jeg har lyst til å lese! Tusen takk for flott tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å se hva du synes om den :)

      Slett
  3. Har hvert litt skeptisk til denne boken etter å ha lest noen anmeldelser av den, men nå ble jeg mer skeptisk. Tror det er en bok jeg hoppet over, fins vel kanskje andre bøker det er bedre å bruke tid på:) Ønsker deg en flott helg:)

    SvarSlett