fredag 1. juni 2012

Fremtidige favoritter #4

Min fremtidige favoritt denne uken er skrevet av Laurent Binet.
Boken heter HhhH - eller slakteren fra Praha og er utgitt på Gyldendal Forlag.

Boken handler om attentatet på SS-Obergruppenführer og General der PolizeiReinhard Heydrich.
Min interesse for denne personen startet da jeg som 14åring leste Sagaen om Isfolket første gangen. I bok nummer 38, Skjulte Spor dukker han opp.
Han gjorde såpass inntrykk på meg at jeg måtte sjekke ut om dette faktisk var en person som hadde eksistert, og det hadde han jo. Siden har jeg fortsatt å lese det jeg kunne finne av bøker om Heydrich. Spesielt godt likte jeg boken Den musikalske bøddel av Knut Kristofersen (Arneberg forlag).
HhhH er en forkortelse som SS brukte om Heydrich: Himmlers hjerne heter Heydrich. Og det er også denne forkortelsen som har gitt navn til romanen.
Heydrich er av mange karakterisert som "den farligste mannen i Det tredje riket", og Hitlers arvtager.
Av den grunn var han et naturlig mål for motstandsbevegelsen, og et attentat mot ham kalt Operasjon Antropoide ble dermed iverksatt. Det er dette attentatet boken handler om.
Jeg vet jo hvordan det hele ender, men det blir veldig spennende å lese boken. 4.juni i år er det forresten 70år siden Heydrich døde.

"Laurent Binet er ein god forteljar som strør rundt seg med digresjonar og anekdotar samtidig som han held seg innanfor den historia han vil formidle."
Oddmund Hagen, Dag & Tid

Har du en fremtidig favoritt?
Gå inn på bloggen til Bokelskerinnen for å delta.

11 kommentarer:

  1. Så spennende og interessant bok du har valgt. Jeg husker veldig godt den Isfolket - boken du refererer til, tror at dette er en bok som ville appellert til meg også, Godt valg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Er det en fremtidig favoritt jeg har gledet meg helt ekstremt til i år, så er det denne boken.

      Slett
  2. Denne ble jeg skikkelig nysgjerrig på, takk for tips:) Ha en flott helg:)

    SvarSlett
  3. Det er morsomt hvordan bøker man har lest tidligere kan (av-) spore til fremtidig lesning! Det blir spennende å lese bokomtalen din senere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, he-he. Særlig Isfolket -bøkene har inspirert meg til å lese mye rart. Utrolig mye historie du lærer av disse bøkene. F.eks om graal-riddere, snapphaner og almanach de gotha. Tror dette er hovedgrunnen til at jeg har likt disse bøkene så godt, og lest de igjen og igjen. Håper bokomtalen er klar i løpet av uka. :)

      Slett
    2. Vi har mye å takke Sagaen om Isfolket for : )

      Slett
  4. Høres spennende ut!
    Ofte er det mye interessant å lese om en hendelse selv om man vet hvordan det ender, og spesielt når en er opptatt av emnet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er jo superinteressert i 2.verdenskrig. Særlig også personer som Heydrich, Höss, Goeth osv :)Finner det også veldig spennende å lese de samme historiene fra forskjellige synsvinkler :) Nå gleder jeg meg til å ta fatt på boken.

      Slett
  5. Høres spennendes ut!
    Fin blogg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Gleder meg til å ta fatt på boken.

      Slett