søndag 10. juni 2012

En smakebit på søndag #6

En full fart uke som kuliminerte med en heidundrende Mods konsert i går. Så lykkelig og så fornøyd, men desto mer sliten i dag. Nå gjenstår det bare at Spania må slå Italia i EM så har jeg hatt en helt perfekt uke :)
Men nok om det.
Ukens smakebit er hentet  fra John Irvings nyeste bok, I en og samme person.
Jeg har aldri vært noen superfan av denne forfatteren, og hans forrige bok syntes jeg var fryktelig dårlig/kjedelig/langtekkelig.
Denne derimot, liker jeg hvert fall så langt. Boken er utgitt på Gyldendal.

Baksideteksten lyder: <<I sin nye roman vender John Irving for alvor tilbake til temaet seksualitet, som var så tydelig i hans tidligere bøker, blant annet i Garps bok, Irvings gjennombrudd til det helt store publikummet. Dette er en tidløs roman om vennskap og kjærllighet, på tvers av alder og kjønn, men også en roman som tar siste halvdel av forrige århundre på pulsen. Dette er en politisk roman, om et ømtålig emne, slik også Siderhusreglene var, en hudløs og grusom bok, fra et utsatt miljø, men den er også tidvis burlesk og morsom. Det er en fargerik oppvekstroman fra amatørteatermiljøet i en amerikansk småby, men også Ibsen og Shakespeare , og annen europeisk litteratur.  John Irving er en mester til å fremkalle bisarre karakterer og integrere dem i fortellingene, slik han blant annet gjør når leseren her møter en norsk, depressiv teaterinstruktør. I en og samme person er en roman på nivå med hans aller beste.>>

Smakebiten er hentet fra side 13:
<<Med den innstillingen var Miss Frost fremdeles ugift da jeg traff henne; for meg var det en gåte at ungkarene i byen First Sister for lengst hadde sluttet å presentere seg for henne.>>

Har du en smakebit du vil dele? Gå inn på bloggen, Flukten fra virkeligheten for å delta.

Minner også om giveawayen jeg har :)

Ønsker alle en fortsatt fin søndag!

23 kommentarer:

  1. Heldige du som var på Mods-konsert, det må ha vært veldig bra :-) Og så håper jeg Spania slår Italia i kveld.

    Jeg har lest en bok av John Irving, det var Enke for et år. Men jeg synes bøkene hans er så lange, det fra meg litt av leselysten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Eg va grævla heldige så va på konserten...har venta i nesten 30 år". Ble ingen spansk seier, men heldigvis et mål av Fabregas :-) Ser frem til spansk seier i kveld (*håper*). Liker Irving sin bok, men jeg håper den tar seg opp etter hvert :-)

      Slett
  2. Tusen takk for smakebiten:-) Har aldri lest noe av forfatteren før, men er nysgjerrig på denn boken. Tenker konserten i går var bra!
    Ha en fin Søndagskveld og kos deg med fotballkamp

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Boken er bra, konserten var ti ganger bedre....MAGISK!!! Søndagen var så fin som den kunne bli tror jeg, formen var en smule redusert...hadde til og med blåmerker på innsiden av hendene etter all klappinga. Er klar for fotballkamp i kveld igjen. Spania-Irland. Håper på spansk seier :-) Ha en fin dag!

      Slett
  3. Takk for smakebiten:) Har heller ikke lest noe av forfatteren, men jeg har fått litt lyst å lese denne boken:)Ha en strålende søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Jeg har en litt sløv bloggperiode ser jeg. Er så mye annet som står på. Leser og liker fortsatt Irving, men for meg er det ikke årets bok. Blir spennende om jeg forandrer mening etter hvert :-)

      Slett
  4. Det har vært mye om denne boka i avisene i det siste, så det blir spennende å lese hva du synes om den. Det er lenge siden jeg leste noe av Irving, men husker jeg like "Enke for ett år" godt. Irving har en ganske spesiell stil da! Nå er det fotball for alle penga! Sitter med ett øye på TV'n og ett på PC-skjermen. Vi får håpe at resultatet mellom Spania og Italia ikke skyldtes kampfiksing (ha, ha). Var et greit sluttresultat, syntes jeg. Men nå heier vi vel egentlig på Danmark, gjør vi ikke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg skal teste "Enke for ett år"? Jeg leser nå litt nå og da i Irving, men "HhhH" og Fotball EM får kanskje vel så stor oppmerksomhet :-) Og nei, jeg holder ikke med Danmark ;-) Spania er mine favoritter.
      Blir spennende å se i kveld om det går bedre da.
      Trist med Danmark i går da, de hadde fortjent minst 1 poeng :-)

      Slett
  5. Har ikke lest boka til Irving, men jeg VAR på Mods konserten igår! FANTASTISK :-) For å si det på godt stavangersk: "eg koste rauå av meg" - hehe... Der var det mimring på høyt nivå gitt! Om ikke akkurat tekstene holdt samme litterære nivå som vi er vant med fra bokbloggerverdenen så må jeg si at hyggefaktoren stod til 5 av 5 - minst! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. ÅÅÅåååååå!!! Jeg blåser i alle negative kommentarer ang. konserten. For meg var det også helt FANTASTISK!
      Tok faktisk til tårene ved et par anledninger ("Alexander" i duskregnet....og "Tore Tang", sangen jeg egentlig liker minst) en opplevelse for livet. Jeg får stadig høre at jeg er 5år for ung til å ha et slikt forhold til Mods, men for meg er det barndom og mimring så det holder :-) "Eg koste og rauå av meg...galkjekt!"

      Slett
  6. Denne har jeg hjemme og gleder meg til å ta fatt på den. Jeg er nok en Irving fan, men det er ekstra fint når en som ikke er det liker boken :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er i gang og liker den som sagt, men vi får se hva som skjer....det er til nå ikke en bok jeg bare MÅ lese. Men absolutt bedre enn den forrige :-) Gleder meg til å høre hva du synes.

      Slett
  7. Jeg har visst en Irving-bok i bokhyllen. Burde kanskje lese den igjen...

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke lest en eneste Irving-bok. Hmmm... Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet fortsatt ikke om jeg kommer til å lese den ferdig med det første...henger med sånn halvveis fortsatt, men postkassen min har vært full den siste uka med bare nye bøker (Jippi!) + jeg følger med på fotball EM så vi får se hva som skjer. I tillegg er jeg kjempeopphengt i HhhH-boka, tror den er en av årets leseopplevelser for meg.

      Slett
  9. Jeg har ikke lest noe av Irving enda, Ciderhus regelene(er det ikke det den heter da tro) står i bokhyllen min, ulest.

    Smakebiten var flott, Karete :)

    Det blir ikke så mye EM på meg i år tror jeg, har vel ikke de rette kanalene, men tenkte jeg skulle forsøke å få med meg England - Frankrike i kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har juksa og sett filmen, og til dels likt den. Blir utrolig lite lesing om dagen. Lite blogging, mye jobb og fotball EM. Satser på å komme sterkere tilbake :-) I kveld er det Spania-Irland som frister...

      Slett
  10. Dessverre må jeg si at Irving har jeg ikke lest, så vidt jeg vet (jeg googlet og fant ingenting gjenkjennelig). Han er jo umåtelig populær og de fleste bøkene er filmatisert så det er absolutt en forfatter jeg burde sette på listen over bøker å lese. Takk for fin smakebit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Det er denne populariteten og det at så og si alle bøkene hans er filmatisert som gjør at jeg forsøker å finne ut hva "fuzzet" skyldes....*puh*!

      Slett
  11. Har ikke lest noe fra Irving enda. Bra smakebit på boken! Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  12. Synes heller ikke forrige bok var noe, så nå er jeg litt i tvil angående denne. Får se hva dere andre mener etterhvert. Ønsker deg en fin helg :))

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg også! "Siste natt i Twisted river" var ganske "døll" om jeg kan si det slik... denne er bedre. Legger ut anmeldelse etter hvert :-)

      Slett