torsdag 7. juni 2012

Ferielektyre? Jeg gir bort feriegaver

Alle har vi våre feriefavoritter. Som regel når jeg drar på ferie så tar jeg med minst en bok som har handling fra det landet/stedet jeg reiser til. I fjor var jeg i Den Dominikanske Republikk, og hadde valgt med meg Bukkefesten av Vargos Llosa. Noen av de andre bøkene som har fått være med på reise er: Huset under den forrykte stjerne av Ackerman, Señor Peregrino av Samartin, So long Marianne av Kari Hesthamar. I år blir det ferie i Norge på sommeren og nok et besøk i Polen til høsten. Så jeg er litt usikker på hva jeg skal ta med meg. På turen rudt i Norge tenkte vi oss bla. innom Lom og bakeriet til Schakenda, så i nødsfall har jeg en liten litterær tilknytning til ferien (Morten Schakenda om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom av John Rørdam).

Har dere som er innom bloggen min noen bereiste bøker som har tilknytning til det stedet dere besøkte? (F.eks. har du vært på Spinalonga/Kalidon og hatt med deg Øya av Hislop?)
Legg igjen en kommentar med tittel, forfatter og reisemål så er du med i trekningen av en feriepremie fra meg. Trekningen blir 20.06.12
Jeg har tre pakker med noen av mine bokfavoritter jeg vil gi bort. Vinner og premie blir trukket random.

Pakke nummer 1
Her er det Medisin mot gretne gubber, Rutetid av Øverli, den superpopulære dekortapen fra mt og det jeg synes er en av de mest romantiske bøkene som finnes, So long Marianne (ib.) av Kari Hesthamar.
Har du ikke lest denne boken ennå, så har du anledningen nå.
Boken gjorde også at jeg (ja mulig jeg er treig) leste bøkene til Axel Jensen . Har også fått et helt annet forhold til musikken til Leonard Cohen. Tenk å ha en slik sang skrevet om seg som Marianne Ihlen har....sukk! Boken er utgitt på Spartacus og kom for noen år siden, men er fortsatt en av mine absolutte favoritter.

Pakke nummer 2

I denne pakken finner du Medisin for lesehester, Kartet og terrenget av Houellebecq (ib.), dekortape og Essays i utvalg av Sæterbakken (heftet). Bøkene er utgitt på Cappelen Damm. Jeg vil ikke si så mye om bøkene, annet enn at de er noen av mine favoritter og fortjener å bli lest. Kartet og terrenget er utenom Plattform en av de beste bøkene Houellebecq har skrevet.


Pakke nummer 3

Her finner du Medisin for lange turer, Flaskepost fra P av Adler-Olsen (heftet), dekortape og De fattige i Lodz (ib) av Sem-Sandberg. Bøkene er utgitt på Aschehoug. Særlig boken til Sem-Sandberg gjorde et uslettelig inntrykk på meg. Dette er vel ikke den boken du tar med deg på stranda i syden, men du kan lese den på senga før du legger deg. Garanterer at du ikke vil glemme denne. Flaskepost fra P er den boka fra Adler-Olsen som jeg har likt aller best, håper den også vil falle i smak hos vinneren.




12 kommentarer:

  1. Heisan, jeg hadde faktisk med meg "Øya" av Hislop til Kreta ifjor :) I år skal jeg en kjapp tur til Rhodos med min datter, men har ikke noen stedstilknyttet bok å ta med meg. Kanskje en ide å finne en? God ide! :)
    Jeg blir gjerne med i trekningen, og bokpakke 3 ser jo spennende ut om jeg får lov å velge. Jeg har ennå ikke fått lest noe av Adler-Olsen.
    Kos deg i sola! (hvis du har ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Jeg var på Rhodos i fjor og lette da etter en bok, uten at jeg fant noen. Tok med en bok med gresk handling og tenkte at det fikk duge ;) Ikke lest Adler-Olsen? Hmm...håper du vinner den da (he-he). Her skinner ikke sola, men håper den gjør det i morgen på Mods konserten. Gleder meg noe helt sinnsykt! Ha en flott helg!

      Slett
  2. Jeg har ikke ofte tatt med meg bøker på ferie fra reisemålet mitt, men heller tenkt at jeg skal lese på forhånd. For noen år siden tok jeg fergen til Tysnes og tok frem boken jeg tenkte å lese, og så hadde den handling fra Tysnes uten at jeg hadde fått det med meg. Da oppdaget jeg hvordan det ga noe ekstra til leseopplevelsen, så det skal jeg prøve på igjen, med overlegg denne gangen:-) Boken var Englefjes av Ingelin Røssland.

    Veldig fint tema for konkurransen. Håper mange svarer for jeg er nysgjerrig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult! Nå fikk jeg faktisk lyst å lese den boka. Er ikke det en del av en serie? Jeg synes det gir ferien en ekstra piff hvis du matcher bok og reisemål :)

      Slett
    2. Ja, det er første bok i en trilogi om Engel Winge. Min omtale av første bok kan du lese her hvis du vil:-)
      http://biblblogg.blogspot.no/2009/07/englefjes.html

      Slett
  3. Det nærmeste jeg kommer er nok at jeg har vært i Oxford og lest Colin Dexter. Jeg leste om Morse som satt i baren på The Randolph mens jeg selv bodde på det samme hotellet =)

    Hvis jeg vinner vil jeg gjerne ha bokpakke to eller tre. Jeg har verken lest Sæterbakken eller Houellebecq, men jeg er nysgjerrig på dem begge. De fattige i Lodz har jeg lenge hatt lyst til å lese! Adler-Olsen er ikke noe for meg, men jeg har en samboer som er glad i å lese krim, så den kan han få hvis jeg vinner =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh! Det misunner jeg deg. Dette må jeg nesten forsøke selv. Liker Colin Dexter veldig godt, også TV-serien helt til det bare ble "Lewis". Oxford virker som en helt fantastisk by. Jeg skal til Polen i høst og ser for meg at jeg tar turen til Lodz da, det blir spennende. Alltid rart å se ting i virkeligheten.
      Du er så heldig som ikke har lest forfatterne i pakke 2 ennå. For meg er de helt magiske! Får håpe du vinner en av de du ønsker deg da ;) Ha en riktig fin helg!

      Slett
  4. Jeg prøver å lese romaner fra stedet jeg er på. Leste blant annet Anna Gavaldas Saman er ein mindre alene når jeg satt på et kjøkken i Paris og så ut på Eiffeltårnet. I Paris foregår jo også delvis romanen (skildringene) som Hemningway skrev "A moveable Feast" som er aldeles ypperlig.

    Ellers er det å lese en ypperlig måte å reise på:-)

    Jeg har ikke lest noen av bøkene du gir bort så jeg har ingen preferanser om jeg skulle vinne:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har desverre bare vært i Paris, teoretisk. :(
      Likte for øvrig veldig godt boka til Gavalda, og det må ha vært flott å lese den mens du faktisk var i Paris. Nå fikk jeg veldig lyst til å reise dit....
      Jeg forbinder bare Hemingway med Cuba (nå fikk jeg i tillegg lyst på rom og cola) men kanskje jeg skulle tatt turen til Frankrike? Sammen med både Gavalda og good old Ernest? :)

      Slett
  5. Kaptein Corellis mandolin mens vi leide bil og fartet rundt på Kefalonia. All time favorite!

    Bill Brysons Down Under var morsom lektyre mens jeg reiste i Australia. Leste mange andre der og, men la de fleste igjen og husker dermed ikke titlene.. (Eukalyptus kan du med fordel hoppe over!)

    Nå satser jeg på å få lest Havets Katedral rett før Barcelona-helg i august, blir altfor travel tur til å få lest hele mens vi er der.

    Om jeg en gang får lurt deg med ned til Farsund/ Lista, skal du få låne Barbro, den siste heksa, så kan vi dra på tur dit hun bodde :)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Barbro, den siste heksa?" Hoi hoi så spennende :-) Kan jeg være med til Barcelona som overvektig håndbagasje? :-)

      Slett
    2. Nå ja, noen thriller er nå ikke. Jeg synes historien og beskrivelsen av tidsepoken er bra, selv om språket i boka ikke er det beste. Mulig det har noe å gjøre med at jeg har hørt om Barbro siden barndommen, boka har så vidt jeg vet ikke blitt noen slager utforbi kommunens grenser. Den står i hylla her, bare å komme og hente dersom haugen på nattbordet skulle begynne å minke ;)

      Helt klart, jeg trenger ikke så mye håndbagasje likevel.

      Slett