søndag 24. juni 2012

En smakebit på søndag #7

Da var det søndag igjen. Som tidligere nevnt blir det dårlig med blogging for tida, men kommer sterkere tilbake. Kommer nettopp hjem fra en über-relaxing hyttetur. Har hatt en helt fantastisk og avslappende helg. For tiden leser jeg en del bøker (forhåndseks.) som kommer til høsten, dermed blir ukens smakebit en litt eldre bok jeg var så heldig å få tilsendt fra forlaget Manifest.
Feit - mitt liv som tjukkas kom ut i 2010, men er nå å få i pocket.
For meg er det ganske forfriskende å få en slik historie sett fra en manns synsvinkel. Forfatteren er Kristian Fjellanger som også står bak bloggen mannsfett.blogspot.com . Fjellanger har skrevet en selvbiografisk bok, om hvordan det var for han å gå fra å være 140 til 70kg. Det jeg liker med boken er at den først og fremst er ærlig og usminka. Hvordan er det å være feit liksom? Dessuten synes jeg den er humoristisk. 

Smakebiten er hentet fra kapittelet Tjukkasen på stepmaskin, side 25/26:
<<Men eg bit tennene saman. Set den store fleskefoten min opp på ein av pedalane på stepmaskina. Kjensla er ubeskriveleg. Eg skal trene. Feite Fjellanger skal trene. Eg set den andre foten oppå, mistar balansen ein augneblink, men tek tak i strikken som er festa til stepmaskina - og tek mitt første step. Eit lite step for menneskeheita - eit stort step for meg.>>

Har du en smakebit du vil dele?
Gå inn på bloggen til Mari, Flukten fra virkeligheten for å delta.

12 kommentarer:

  1. Det var en fantastisk fin smakebit, jeg tror det er veldig bra at en mann gir ut en bok om det å være overvektig og veien mot et sunnere liv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt spennende å se det fra "deres" side. Eller fra "den tjukke klovnen/bestekompisen" sin side. Absolutt en bok jeg vil huske!

      Slett
  2. Tusen takk for smakebiten:-) Og kan bare si meg enig med Mari over her. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker deg en strålende uke Beathe! Nå starter snart ferien :-)

      Slett
  3. Spenstig forsidebilde, i alle fall! Jeg tror gutta kan ha en annen tilnærming til dette emnet som både kan være ny og interessant. På smakebiten hørtes det i alle fall ut som karen har både humor og ironi :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vittig innhold og snasent cover :-) To ting som gjør at jeg er solgt. Ønsker deg en fortsatt fin uke!

      Slett
  4. Flott smakebit, denne boken kunne jeg godt tenke meg å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ganske fornøyelig og gjenkjennelig.... ;-)

      Slett
  5. Det var en fin smakebit!:) Tror jeg også vil lese denne boken:) Ha en herlig mandag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og hå! Kjempefestlig bok! Herlig å se at menn også kan føle seg litt ubekvemme i eget skinn... ønsker deg en god uke!

      Slett
  6. Denne har jeg hørt mye positivt om, så jeg ser ikke bort fra at den blir lest også av meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Festlig og farlig gjenkjennende til tider :)
      Lettlest var den også!

      Slett