onsdag 27. juni 2012

HhhH eller slakteren fra Praha

Hvor i all verden skal man begynne?
Jeg har grunnet lenge og vel på hvordan jeg skal kunne skrive om denne boken. Inntrykkene er så mange. Dessuten har jeg (i likhet med mange andre bloggere) litt problemer med å anmelde bøker jeg liker veldig godt.
(Bokofilia har skrevet en veldig bra bloggpost om dette, her)
Først og fremst har Laurent Binet skrevet en helt fantastisk bra bok.
Boken er for meg en fin blanding av fakta og fiksjon. Når jeg skriver fiksjon stemmer vel ikke det helt heller. I boken som er en roman, skildrer Binet de historiske hendelsene ispedd tanken "hva om?".En historiebok slik jeg skulle ønske historiebøkene ble skrevet.
For det er "lett" å konstatere de historiske faktaer, men jeg finner det også spennende å å forestille meg hva folk som Heydrich tenkte. Binet konkluderer på ingen måte at Heydrichs tanker må ha vært slik eller slik, han leker bare med selve ideen.
Forfatteren planla egentlig at boken skulle hete Operasjon Antropide. At  den skulle handle om attentatet på Heydrich. Men det har blitt en fascinerende historie om årsaksfaktorer, Tsjekkoslovakia, motstandskamp og portretter av ganske gemene personligheter.

Jeg har ikke så veldig lyst til å skrive mer om boka. Synes bare den må leses, det er ikke noe å lure på en gang. Vel og merke bør du være litt interessert i krigshistorie. Binet har også gjort det grepet at kapittlene er veldig korte, nærmest avsnitt. Dette er med på å drive boken fremover. Resultat? Boken har blitt en uventet sidevender.

Dessuten, noe som kanskje er "rosinen i pølsen" for meg er at det dukker opp så mange kjente navn i boka, for eksempel Houellebecq og Jonathan Littell. Jeg har også fått gode tips til filmer fra krigen, som jeg ikke kjente til. Og som en ekstra bonus har jeg endelig funnet en annen person (som ikke er nazi) som kunne tenke seg et eksemplar av boken til Lina Heydrich.

Boken er gitt ut på Gyldendal forlag.

5 kommentarer:

  1. Takk for linken, Karete! : ) Så bra at boka innfridde forventningene i og med at du hadde gledet deg til å lese den! Jeg er litt "sart" når det kommer til denne type bøker. Liker ikke så godt gemenhet generelt :) Men kanskje en dag! Har en tykk bok av Jonathan Littell på jobben, ser at du nevner han. Er Littell verdt bryet? (Helt off topic, selvfølgelig...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det "De velvillige" du har? En av mine favoritter....ikke noe å lure på, bare les! Selvsagt linker jeg når jeg leser noe bra :) Er ikke alltid jeg er like flink til å kommentere alt mulig. Men bloggen din er jeg innom stort sett daglig. Skulle gjerne vært med i kommentarfeltet, men følte vel at det meste var sagt alerede. Mulig du misforstår ang "HhhH", det er ikke en fæl og utmalende bok i den forstand, det er mer det du tenker deg til selv :)

      Slett
    2. Takk for det du! :) Ja, det er "De velvillige" som står i hylla og har ropt på meg en stund. Men antallet sider skremmer litt (og jeg er ikke den som er redd for tykke bøker). Hmmm...jeg skal tenke over om den blir høstlektyre!

      Slett
  2. Denne måtte jeg bare notere ned:) Takk for boktips!:)

    SvarSlett
  3. Jeg fikk pakke i posten i dag =D Tusen takk, jeg gleder meg til å begynne å lese! Et brev som skulle til Trondheim hadde forresten sneket seg med pakken. Er det ditt? Det er frimerke på det, så jeg sender det videre slik at det kommer frem til riktig sted til slutt.

    SvarSlett