lørdag 30. juni 2012

Fremtidige favoritter #7

Det er vel egentlig lørdag, men jeg sniker meg til et lite Fremtidige favoritter innlegg.
Nå jukser jeg litt også, jeg har nemlig lest denne boken allerede. Jeg gleder meg bare så fryktelig til den kommer for salg og alle får muligheten. Boken det dreier seg om heter Svart frost og er skrevet av Asbjørn Jaklin. Jaklin har jo tidligere gitt ut bøker som De dødsdømte og den Bragerprisnominerte Nordfronten - Hitlers skjebneområde.
Denne sidevenderen er det Vigmostad & Bjørke som gir ut, det er også de som har gitt meg et forhåndseksemplar.

Svart frost er den første boken i det som skal bli en serie med journalist Winther i hovedrollen. Handlingen i denne første boken er for det meste lagt til Nord-Norge og for meg som aldri har vært lengre nord enn Namsos gir dette boken et eksotisk preg. Legger du til historiske hendelser fra 2.verdenskrig, borgerkrig på Balkan og et bestialsk mord er det ikke vanskelig å tenke seg at denne boken har driv. Jeg kan egentlig la superlativene hagle,men får nøye meg med å si at det bare er å glede seg. Boken kommer for salg i september, da vil jeg også skrive en utfyllende anmeldelse.

En bok jeg også gleder meg til, er Himmelens fange av Carlos Ruiz Zafón. Dette er den tredje og avsluttende boken i triologien Vindens skygge (Vindens skygge og Englenes spill).
Dette sier forlaget om boken:
<<Barcelona, julen 1957. Det er ett år siden Daniel og Bea giftet seg, de har fått sønnen Julian og bor sammen med faren til Daniel i bokhandelen Sempere & amp;sønner.Fermin jobber fremdeles der, og nå er han travelt opptatt med å forberede sitt nært forestående bryllup med Bernarda. Men noe ser ut til å plage ham.


En morgen er Daniel alene i bokhandelen da en merkelig mann kommer inn. Han får øye på en av de dyreste bøkene i butikken, en vakkert illustrert utgave av Greven av Monte Cristo. Den fremmede kjøper den dyreare boken. Så, til Daniels store sjokk, skriver han i den:"Til Fermin  Romeo de Torres, som kom tilbake fra de døde og holder nøkkelen til fremtiden.">>

Det er med andre ord mye bra å se frem til.

4 kommentarer:

  1. Triologien Vindens skygge virker veldig spennende!

    SvarSlett
  2. Har Vindens skygge liggende i bokhyllen, kanskje jeg må begynne på den nå som tredje boken kommer ut:) Spennende!:) Ha en herlig helg:)

    SvarSlett
  3. Jeg likte "Vindens Skygge" veldig godt da den kom ut, men det har gått meg hus forbi at denne nå er blitt en triologi. Takk for tipset!

    SvarSlett
  4. Vindens skygge var veldig bra synes jeg, men ble skuffet da jeg lenste Englenes spill. Den var bare masete og lang. Håper forfatteren har funnet tilbake til stilen i Vindens skygge, for den var helt fantastisk.

    SvarSlett