tirsdag 1. mai 2012

Snø

Håper alle har hatt en fin 1.mai.
I dag da jeg egentlig burde sunget Internasjonalen og gått i tog har jeg brukt dagen på hagearbeid
(og opptjening  av voksenpoeng).
I strålende solskinn har det vært en fryd. Ironisk nok har jeg i dag lest boken Snø av Maxence Fermine.
Det er en vakker liten bok jeg ikke var klar over at jeg hadde. Dens eksistens oppdaget jeg da jeg lette etter en bok jeg egentlig ville skrive om i dagens Retrohjørnet. Boken handler om Yuko Akita, en ung japaner som har to lidenskaper. Haiku og snø. Handlingen finner sted helt nord i Japan på slutten av 1800-tallet. Faren til Yuko er prest og vil at  sønnen skal følge i hans fotspor eller at han skal bli krigsmann. Ikke poet.

"Dikteren åndet inn duften av teen og mintes med glede den lykkelige tid da han selv var blitt bemerket av en diktekunstens mester og ført frem for keiseren for å fremføre et dikt, et dikt som var blitt den ære til del å vekke keiserens velbehag."*

Yuko følger sin egen vei, og drar for å gå i dikter-lære hos den store mesteren Soseki.

Dette er en "stille" og vakker bok. Karakterene er flott skildret og  jeg tok meg selv i å ønske at jeg også kunne skrive haiku dikt. Dette er en bok om å finne seg selv, om sterke vennskapsbånd, kjærlighet og snø.
Boken er utgitt på Dinamo forlag og er oversatt til norsk av Tom Lotherington.
Dette er absolutt en bok jeg vil anbefale.

*Side 26


3 kommentarer:

  1. Det hørtes virkelig ut som en nydelig bok. Jeg likte spesielt godt sitatet du har plukket ut. Tittelen blir notert og jeg takker for tips! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du også vil like Snø :) Har hatt et par dager med blogg-fri så jeg så tilbakemeldingen din litt seint. Ha en fin helg!

      Slett
  2. Takk for boktips:) Høres ut som en flott liten bok:) Måtte også skrive den ned:) Ha en flott helg:)

    SvarSlett