søndag 27. mai 2012

En smakebit på søndag #5 mm.



Dagens smakeit er hentet fra boken Fyrmakerinnen av Jane Borodale.
Denne boken har jeg hatt liggende en halv evighet uten at jeg har rukket å lese den. Litt rart egentlig, for denne boken kan jeg huske å ha spurt Juritzen om jeg kunne få leseeks. på (og det fikk jeg jo :)).

Fra bokens bakside:
"Fattigjenta Agnes er 17 år og gravid med et uønsket barn. For å spare familien for skammen, forlater hun landsbygda og reiser til London. Hun banker på en dør der det averteres etter hjelp, og får jobb som assistent for fyrverkerimakeren John Blacklock, en dyster enkemann. Agnes har svært gode evner innen fyrverkerifaget, og utvikler fyrverkeri ingen har sett maken til. Under  læretiden møter hun Cornelius Soul, kruttselgeren som Agnes tenker å gidte seg med. Men hvorfor har fyrmakeren John Blacklock så mye imot denne mannen? Og Agnes innser at hemmeligheten hennes blir stadig vanskeligere å holde skjult."

Jeg inbiller meg at denne boka er en slags kryssning mellom Jane Eyre og Bokbindersken (uten at jeg vet hvorfor). Kan bli spennende å lese den ferdig. Jeg liker den så langt.

Smakebiten er hentet fra side 16:"Hånden hans smakte av salt og var full av muskler. Jeg ble blendet av solen, og hodet mitt ble presset ned i den myke bakken. Det var ikke til å holde ut."

Andre som har blogget om denne boken er Anita fra Anitas Blogg

Har du en smakebit du vil dele? Gå inn på bloggen til Mari for å delta.



Så noe helt annet......

Jeg har lest boken Hellhole. Boken er skrevet av Brian Herbert og Kevin J. Anderson, skaperne av Dune serien. Dette gjør at man har noen forventninger til boken på forhånd, og boken var ikke helt sånn jeg trodde den skulle være. Tror denne boken kunne blitt en veldig god film.

Litt om handlingen
Etter et misslykket opprør blir generalen med det ubeskjedne navnet Tiber Maximilian Adolphus sendt i eksil til den fjerne og underutviklede planeten Hallholme, populært kalt Hellhole. Damen som sendte ham dit holder til på planeten Sonjeera og er lederen for konstellasjonen av alle planetene, Michella. Meningen er ikke at han skal klare seg så godt, men etter ti år klarer Adophus seg overraskende bra. Det Michella ikke vet er at Adolphus fortsatt har mange allierte. Sammen har de planer om å gjøre seg uavhengige fra konstellasjonen/sammenslutningen og dens leder. Det er nemlig en del andre planeter som vil være frie.
Michella har en datter, prinsesse Keana og hun er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffa. Noen omstendigheter gjør at også hun havner på planeten Hellhole og nye problemer oppstår.
I tillegg skjuler Hellhole andre hemmeligheter, nemlig de opprinnelige innbyggerne.

Dette var en underholdende og full fart bok, med handling hele tida. Boken er nok spekket med en del klisjeer og litt "over the top" karakterer, men tar man boken for det den er - underholdning, så har du mye å se frem til. Som tidligere nevnt ser jeg fint for meg denne boken som en film. Den hadde jeg garantert sett på kino. Dette er altså på ingen måte århundrets leseopplevelse, men vel verdt å bruke tid på. Dersom du liker sjangeren da :)

Boken er på engelsk og min utgave er fra Simon and Schuster

8 kommentarer:

  1. Flott innlegg:-) Tusen takk for smakebiten:-) Denne har jeg også liggende og gleder meg til å lese den så jeg er spent på hva du syntes om den når du har lest den ferdig. Bokbindersken har jeg endelig fått bestilt meg, etter å ha grublet i aldri så lang tid. Ha en fin Søndag videre og kos deg med lesingen:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding :) Da er boken ferdiglest også. Håper du vil like Bokbindersken. Er også spent på boken du har anmeldt, Madonnaene i Leningrad. Ha en flott uke!

      Slett
  2. Da jeg leste smakebiten tenkte jeg at denne minnet meg på Bokbindersken, men den tilknyttingen hadde du gjort allerede :-)Hellhole virket også spennende, men jeg har ikke lyst til å lese den etter å se hva du skriver :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Er ferdig med boken, og selv om de ikke egentlig ligner såååååå mye på hverandre så minner den meg fortsatt om Bokbindersken :) Håper du hadde en fin søndag, selv var jeg i bryllupsfest. Kjempestas!
      Ha en fin uke :)

      Slett
  3. Takk for smakebiten! Også synes jeg forøvrig at omslaget på Hellhole er veldig fint. Mulig jeg gir den et forsøk, selv om den ikke fikk full pott av deg. Ha en fin søndag videre. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var vel tittel og omslag som gjorde at jeg "snopet" meg denne boken i utgangspunktet ;) Vet jeg ikke gav den full pott, men den var absolutt ikke helt dum. Ha en flott uke!

      Slett
  4. Det var en dramatisk smakebit, denne fyren hun referer til høres ikke videre hyggelig ut.

    Hellhole tror jeg kanskje jeg skal hoppe over for nå, det er så mye annet som frister.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ferdig med boken nå, og det er jo i det hele et ganske dramatisk liv denne damen lever ;) Ønsker deg en god uke, selv om det er misfornøyd mandag ;)

      Slett