søndag 13. mai 2012

En smakebit på søndag #3

Smakebiten jeg vil dele i dag er fra boken Zulu av Caryl Férey (f.1967). En bok jeg har drøyet litt med å lese, rett og slett fordi jeg måtte ha en liten pause fra krimbøker. Denne franske boken har vunnet 9 krimpriser og kommet ut i over 40 opplag. I tillegg er den oversatt til norsk av min favoritt oversetter Thomas Lundbo. Boken er utgitt på Ascehoug forlag.

På smussomslagets bakside står det: "Cape Towns svarte kriminalsjef har hendene fulle med en sak av nærmest privat karakter. En ung gutt har slått ned og ranet hans halvblinde mor i et av byens townships. Plutselig tikker meldingen inn om at Nancy Wiese, datteren til en landskjent rugbyspiller, er blitt funnet ihjelslått og sannsynligvis voldtatt. Obduskjonen viser spor av et nytt dop, et uvanlig afrodisiakum. Kort tid etter blir hennes svarte kjæreste funnet død, med det samme dopet i blodet. Volden blomstrer i fattigkvarterene mens de rike forskanser seg bak høye gjerder."

Smakebiten er hentet fra side 33:
"Biko Street: Neuman parkerte ved elektrisitetsmåleren som var utgangspunktet for ledninngene som spredte seg ut mot rønnene lik tråder i et edderkoppnett. Nummeret 124 var malt på en gammel hermetikkboks festet på døra. Ikke noe navn, ikke noen postkasse - det var aldri noen som fikk post i townshipen. Han banket på sponplata som fungerte som dør. Den  holdt på å rase ned da den ble åpnet."

Jeg er facinert av Sør-Afrika og gleder meg til å lese ferdig. Biko Street som er nevnt i smakebiten får meg umiddelbart til å tenke på "Et rop om frihet" filmen fra slutten av 80 -tallet med Denzel Washington og Kevin Cline på rollelista. Jeg tenker umiddelbart på Apartheid og det tragiske drapet på Biko .Selv om handlingen i denne boken er fra etter Apartheidregimet er der linjer i boka som trekkes tilbake til denne tida. Ser for meg at dette blir meget spennende.

Har du en smakebit du vil dele? Skriv noen linjer fra boken du holder på med nå, selvfølgelig ingen spoilere.
Gå så inn på Flukten fra virkeligheten for å delta.

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Har denne stående i hyllen og gleder meg til å ta fatt på den. Ha en fin ettermiddag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding :) Har vært bortereist nesten hele forrige uke så jeg har ikke hatt tid til å svare. Håper du har hatt en flott uke og en fin helg!

      Slett
  2. Denne hørtes spennende ut - har ikke hørt om hverken boka eller forfatteren... Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du tar deg en titt på denne boka. Interessant og annerledes er vel to stikkord :) Beklager seint svar, men jeg har vært bortreist. Håper uka har vært fin, ønsker deg en riktig god helg!

      Slett
  3. Høres ut som en veldig spennende bok:) Er nyskjerrig på denne:) Takk for en god smakebit og kos deg med boken:) Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og beklager seint svar :9 Det er absolutt en interessant bok. Ganske ulik andre bøker i den sjangeren. Men et spennende møte :) Håper du har hatt en fin uke, og god helg!

      Slett
  4. Takk for boktipset og smakebiten! Det er alltid kjekt å høre om nye forfatterskap. Jeg var i Sør-Afrika for tre år siden, i Cape Town og videre på safari. Det er virkelig et land full av kontraster, men så utrolig vakkert. Har du noen gang mulighet, så anbefaler jeg deg å reise! Skal absolutt tilbake en vakker dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding :) Jeg har fryktelig lyst til å reise til Sør-Afrika. Det virker som et utrolig spennende land, som du sier, fyllt av kontraster. Har lest en del av Coetze og fulgt litt med på youtube stunta til Die Antwoord (he-he) så det er litt slike ting jeg også har lyst til å oppdage med landet. Ha en flott helg!

      Slett