mandag 10. september 2012

Det fine som flyter forbi

Foto lånt fra Schibsted
Den mye omtalte boken til debutanten Ida Løkås, har jeg lenge sett frem til å lese.
Det fine som flyter forbi er en interessant bok.Den er lettlest og fengende.

Dette er hva forlaget skriver om boken:
<<Vinner av Schibsted Forlags manuskonkurranse! Little Venice, London. 14 år gamle Jamie vokser opp på feil side av elva. «Ingenting skjer her», tenker han, men det er ikke sant. I løpet av noen dirrende varme sommeruker må Jamie ta dramatiske og voksne valg. En språksterk og annerledes debutroman>>

Vi følger Jamie på 14år gjennomm sommerferien. Han bor sammen med mora si i en skral leilighet i et dårlig nabolag. Moren som er eneforsørger er stort sett på jobb og Jamie er overlatt til seg selv det meste av tiden. Han reker rudt i gatene med kompisen sin Charlie, smugrøyker og kikker  på jenter. Særlig Ariel, Ariel som i engelen Ariel. Hun er 19år og Jamie synes hun er hot. Jamie blir også kjent med det som omtales som "pedoen" i nabolaget og må etter hvert ta noen vanskelige valg.

Av en eller annen grunn ser jeg for meg at handlingen foregår i USA. Jeg klarer ikke helt å kjenne igjen det  britiske i boken. Enda det refereres til både Tesco, Cornwall og tedrikking. Men det er nok mere meg enn forfatteren, og dessuten en digresjon. Jeg for egen del hadde trodd boken skulle være råere. Det er kanskje feilen med å lese for mye om en bok først? Men for all del, jeg "pløyde" gjennom boken og likte det jeg leste. Likevel, jeg savner noe.
På mange måter er det mange elementer i Det fine som flyter forbi som minner meg om Ham on Rye (Bukowski) men i en veldig forfinet versjon. Og det er kanskje det jeg savner i denne boken? At selve figuren (Jamie) skal være tøffere, ha et mer vulgært språk?  Jeg vet ikke? Jeg savner vel kanskje også at man får nøstet opp i litt flere tråder på slutten av boken (mulig dette bare er min egen nysgjerrighet?). 
Men personskildringene er bra, språket vakkert og boken er absolutt verdt å bruke tid på.

Gleder meg til fremtidige bøker fra denne forfatteren.

6 kommentarer:

  1. Fin omtale av en fin bok,jeg ser også frem til flere bøker av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg er veldig spent på neste bok nå. Er irritert fordi jeg ikke rakk Schibsted sitt bokmøte i Stvgr i går. Ser for meg at Løkås muligens var der?
      Hadde vært spennende å fått høre fra henne selv :)

      Slett
  2. Enig med Beathe over her. Jeg ser også frem til å lese denne. Det er også kjekt å få en anderledes vurdering som balanserer all kritikerrosen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, jeg håper ikke jeg har vært for negativ nå? Det er jo en grei bok, men den stod liksom ikke helt til forventningene :)

      Slett
  3. Flott omtale! Denne boken er på vent hos meg også, gleder meg til å lese den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! :) Blir spennende å lese hva du synes etterpå da :) Er slett ingen dum bok.

      Slett