lørdag 22. september 2012

Kommer aldri mer tilbake


Foto lånt fra Front
Boken Kommer aldri mer tilbake er skrevet av den svenske forfatteren Hans Koppel (pseudonym for Petter Lidbeck) og er utgitt på Front Forlag. Jeg har lest et leseeksemplar som jeg har fått på forlagets høstmøte.

Om handlingen:
Handlingen finner sted i et villaområde i utkanten av Helsingborg. Her bor Mike og Ylva Zetterberg sammen med sin lille datter, i det som vel kan kalles et trygt og idyllisk nabolag.
      En dag kommer ikke Ylva hjem fra jobben. Ingen har sett eller hørt noe. Hvor har hun blitt av? Svaret er enkelt, de nyinnflytta naboene har kidnappet henne og holder henne fanget i kjelleren. Dette er ingen hemmelighet og man får tidlig vite dette. I kjelleren kan Ylva følge familien sin fra TV-skjermen (kidnapperne har installert overvåkningskameraer som er rettet mot familien Zetterbergs hus), se hvordan de leter etter henne, sørger over henne for så etter hvert gå videre med livene sine. Mens Ylva er fanget blir hun også mishandlet både fysisk og psykisk. Men hvorfor er det nettopp hun som er den "utvalgte"? Hva slags motiv har naboene for å kidnappe henne?


Boken er en thriller som på mange måter forsøker å rokke ved en del ubehagelige følelser. Men klarer den det? Det er en bok om hevn, sorg, savn, sinne og avmakt.

Hva jeg synes:
Dette er en bok som begynner veldig bra. Den får meg hektet og gira etter to sider, men så... selvfølgelig er det et men, kanskje to og tre også. Jeg finner ikke personskildringene i denne boken så troverdige. Jeg synes ikke man får skikkelig innblikk i psyken til karakterene, noe jeg mener er ganske avgjørende for en bok som denne. Selve plottet liker jeg, og føler på mange måter at boken kunne blitt mye mer spennende om forfatteren hadde brukt bare bittelitt mer tid på boken? For de følelsene Koppel forsøker å få oss til å kjenne på er skikkelig ubehagelige.
Jeg synes også voldtekts/sex-scenene i boken er litt "rare", jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva jeg synes er feil men synes at disse scenene blir for mange og unaturlige. Særlig hvis man forsøker å sette seg inn i overgriperens tankegang. Det er for meg nesten som om noen av disse scenene er med for å gi boken et "piff", og for meg blir det helt feil.

Alt i alt en bok jeg syntes var ok, men som jeg på mange måter føler kunne vært gjort så mye bedre. Har du ingenting å lese i er denne boken helt grei.

11 kommentarer:

  1. Synd boken ikke falt helt i smak. Boken hørtes jo ut som den kunne være en skikkelig god krim, synd de ikke har brukt mer tid på den:)

    Ha en videre god helg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm, det er nå bare min oppfatning. Mulig jeg er helt på bærtur ;) Andre vi kanskje like den kjempegodt.

      Slett
  2. Bra jeg ikke brukte tid på denne da..;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den begynte liksom så bra, så ble det bare tåpelig etter hvert. Hadde for så vidt vært spennende å høre andres mening om boka. Ser den har fått sånn måtelig kritikk på engelske blogger, men har foreløpig ikke funnet noen andre norske leseres mening :)

      Slett
  3. Jag håller absolut med vad gäller sexscenerna, efter ett tag blev jag bara less och de slutade beröra mig överhuvudtaget. Jag förstod aldrig varför Lidbeck har valt att ge den delen av berättelsen så mycket utrymme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du er enig! Følte meg nesten litt "prippen". At han nevner det en gang eller to er for så vidt greit, men som sagt...jeg synes det ble i meste laget ;-)
      Har du skrevet noen omtale om boken? Nå ble jeg nysgjerrig!

      Slett
    2. Jag har skrivit om den lite här och där under försommaren, lite tankar och reflektioner men ingen ordentlig recension.

      Finns här: http://tinaottosson.wordpress.com/?s="kommer+aldrig+mer+igen"

      Slett
    3. Har lagt igjen en liten kommentar. Tror vi ser helt likt på det. Disse scenene gjør også at du mister litt fokus fra hovedhandlingen i boka. "En kuk langt nedi halsen" tilfører ikke boka noe som kan ligne på spenning eller følelser. Det blir bare "platt" og irriterende :)

      Slett
  4. Nå har jeg lest ut Kommer aldri mer tilbake, og jeg tror jeg likte den litt bedre enn deg. Men den nådde ikke helt opp, jeg ble ganske skuffet over at forfatteren valgte å avsløre kidnapperne for oss så tidlig... Sexscenene syntes jeg passet bra i forhold til at de ble brukt som en måte å knekke Ylva på, de hadde en funksjon selv om de var ubehagelige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror også du likte den bedre enn meg ;) Jeg skjønner at noen av sexscenene var nødvendige ift. det du nevner over her. Likevel, jeg sitter igjen med en følelse av at Koppel her forsøker "å skyte spurv med kanon". For meg gjorde det ingenting at kidnapperne ble avslørt tidlig, men jeg hadde likt at motivet kanskje ble avslørt på en litt mer elegant måte.

      Slett