søndag 22. april 2012

En smakebit på søndag

Tenkte jeg skulle slenge meg med på denne utfordringen. Et ganske så genialt konsept. Del noen ord ( ikke for avslørende) fra boken du leser nå. Deretter linker du innlegget tilbake til damen som kom på denne geniale ideen, Mari som står bak bloggen Flukten fra virkeligheten. På denne måten får man med seg mange smakebiter.

Boken jeg vil dele noen linjer fra er Kane og Abel av Jeffery Archer.

"Etter hvert som dagene kom og gikk, begynte til og med Jasio Koskiewicz å tro at barnet kunne overleve, og hvis han hadde vært typen som liker å inngå veddemål, ville han ha tapt en potet. Eldstesønnen, jegeren Franck, laget en liten barneseng av noen vedskier han hadde tatt med hjem fra baronens skog.  Florentyna klippet små biter av de gamle kjolene sine og sydde dem sammen til mangefargede spedbarnsklær. De ville ha kalt ham Harlekin, om de hadde visst hva ordet betydde. Faktisk skapte navnevalget mer ueniget i husstanden enn noe annet hadde gjort på flere måneder. Bare faren hadde ingen mening om saken. Til sist ble de enige om Wladek."

Utdraget er hentet fra side 22. Boken er gitt ut på Vigmostad & Bjørke.

Fra smussomslaget heter det også: "Kane og Abel er en gripende historie om to ambisiøse menn som forenes i sitt hat mot hverandre. Romanen er også en fascinerende og mangfoldig familiesaga som spenner over seksti år og tre generasjoner - gjennom krig, ekteskap, lykke, sorg, triumfer og katastrofer."

Liker den veldig godt til nå, og tror fortsettelsen bare blir enda bedre.




7 kommentarer:

  1. Høres ut som en spennende roman!

    SvarSlett
  2. Denne husker jeg godt. Archer smeller til innimellom med virkelig gode bøker. Denne er en av dem. Absolutt verdt en gjenlesning, tror jeg. Takk for smakebiten :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne hadde jeg ikke hørt om tidligere. Hadde ikke engang lest noe av Archer. Men denne boken gir mersmak :-)

      Slett
  3. Denne ser jeg frem til å lese. Jeg elsker episke romaner, og det virket det som om denne er! Egentlig rart at det først er nå noen oversetter den til norsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har noe å glede deg til :-) Var ikke klar over bokens eksistens før nå nylig. Som du selv sier er det ganske rart at ingen har oversatt den før. Ha en fin dag!

      Slett
  4. Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på denne lille krabaten som nevnes i smakebiten! Tusen takk for at du delte med oss, Karete :)

    SvarSlett