fredag 20. april 2012

Fremtidige favoritter #2

Et boktips jeg fikk i dag var boken Den mektige engel av Jerzy Pilch . Dette er akkurat en sånn bok jeg liker.  Boken handler om en redaktør og forfatter som heter Jerzy. Mest av alt er han kanskje alkoholiker. Han havner på "alkisavdelingen" på sykehuset til stadighet. Her samler han inn historier fra de andre innlagte. Hver gang han er tørrlagt har han lyst til å slutte å drikke, han må bare forbi Den mektige engel (skjenkested) og en spritbutikk på hjemveien.

Tror denne boken er skikkelig bra. Den virker litt tragikomisk  (jeg ender stadig opp med bøker som handler om menn med alkoholproblem), samtidig som jeg tror det er en bok man kan lære noe av. En klok bok.
Boken er gitt ut på Oktober forlag og jeg gleder meg til å lese. Må bare få lønn først.


En annen bok jeg gleder meg til å lese er Jenta på klippen av Lucinda Riley.
Jeg likte til dels boken hun kom med i fjor (Orkideens hemmelighet) selv om den siste tredjedelen av boka var litt "over the top". Er derfor meget spent på årets bok.

Boken handler om Grania Ryan som forlater samboer og New York. Grania har nettopp mistet et ufødt barn og søker nå trøst hos familien i Irland. Mens hun er ute og går tur en dag, ser hun en jente på en klippe. Denne jenta som heter Aurora Lisle skal komme til å forandre livet hennes.

Boken har handling fra de siste hundre årene, både i europa og USA. En bok om sorg og savn kanskje?
Og selvfølgelig kjærlighet.
Ser frem til å lese denne romanen, den gir meg umiddelbart en litt sommerlig følelse.
Boken blir gitt ut på Cappelen Damm.


OI, oi!!! Kom på at jeg tidligere i uka sa jeg skulle skrive om boken Señor Stig av Jan P. Solberg.
Får heller komme tilbake med en litt utfyllende bokomtale, nå når jeg har ervervet meg et eksemplar.

6 kommentarer:

  1. Jenta på klippen har jeg på min ønskeliste for April, den første du nevner der ble jeg nysgjerrig på... så tusen takk for boktips! Ha en fin fredagskveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg følger ikke med i timen så den nye til Riley var "gått meg hus forbi". Du må også ha en fin fredagskveld :-) Håper du vil ta en titt på "Den mektige engel".

      Slett
  2. Fin liste:) Ble nyskejrrig på Den mektige engel og Jenta på klippen har jeg skjønt flere gleder seg til. Jeg også:) Ha en fin lørdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du har hatt en fin helg :-) Det blir spennende å se hva slags respons "Jenta på klippen" får etter hvert.

      Slett
  3. "Jenta på klippen" er jeg spent på, ikke minst fordi jeg har hørt litt blandede ting om den. Men det er jo ofte sånne bøker som er perfekt på en varm sommerdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser også for meg å lese denne boken en varm sommerdag ;-) Tror det er en sånn "blott til lyst" bok.

      Slett