tirsdag 10. april 2012

"A succulently pulpy story about a supreme slackass"

Overskriften er et sitat av  Allan Guthrie (forfatter av boken Hardman) hentet fra bokens bakside.

I går kom jeg plutselig på en bok jeg leste på ferie i fjor, Go-go girls of the apocalypse (en bok jeg ikke hadde pakket med selv, men fikk låne av en i reisefølget). Boken var skrevet av Victor Gischler. Gleden var derfor stor da jeg i går oppdaget at Deputy (også forfattet av Gischler) hadde sneket seg inn i en av bokhyllene i huset.

Litt om handlingen:
Coyote Crossing, en liten støvete by i Oklahoma er åsted for for bokens handling. I løpet av et intenst døgn skjer det minst et drap på dette stedet hvor det vanligvis ikke skjer noe i det hele tatt.
         Toby Sawyer er vår noe enkle helt i dette dramaet. Han er en av stedets deltidsansatte deputies (all oversettelse av ordet deputy synes jeg høres dumt ut i denne sammenheng). Det første som skjer er at han blir tilkalt da en av byens småkriminelle blir funnet gjennomboret av ni kulehull. Iført utvaskede joggebukser, joggesko og en gammel Weezer t-skjorte kommer han kjørende i sin gamle rustholk. Sheriff Kreuger er alt på plass og han ber Toby om å holde liket under oppsyn mens han selv vil varsle de pårørende personlig. Avdødes familie bor et par mil unna, så Toby blir overlatt til seg selv for en liten stund. Man skulle jo tro at det var en lett oppgave å passe på en død mann, men i tillegg til  å ha en trailor ("cammpingvogn"), kone og baby, har Toby også en elskerinne. Den snart 18-årige emo-jenta Molly. Han benytter derfor anledningen til å få seg en liten hyrdestund. På den relativt korte tida(i følge ham selv 10 min.) han er borte kan det da umulig skje noe med et lik?
         Men selvfølgelig gjør det det. Når Toby kommer tilbake er liket forsvunnet!

Dette synes jeg er en festlig og underholdende bok. Du kan fint se for deg denne boken som film (Go-go dolls of the apocalypse blir filmatisert i løpet av året). Lik som forsvinner, rednecks, naive politifolk og gale mexicanere....her er plenty av ingredienser som gjør handlingen både morsom og spennende. Boken minner meg kanskje litt om Innbyggertall:1280 (av Jim Thompson).

Ikke den dypeste og mest tungleste boken, men i går passet den akkurat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar