onsdag 18. april 2012

Støvler fulle av varm vodka

I dag multitasker jeg. Ser "Fire stjerners" på TVN og leser om "sprø" russere i novellesamlingen Støvler fulle av varm vodka.Forfatteren heter Zakhar Prilepin, og boken inngår i Petrusjka - serien til Cappelen Damm. Særlig den novellen som heter Guttefortelling har jeg likt godt. Den handler om to ubemidlede (den ene småkjeltring) unge gutter som har lyst til å tjene seg litt penger. De får den lyse ideen at de skal kjøpe gamle bilvrak, pusse dem opp og selge dem med god fortjeneste. Bilen de får tak i som første salgsobjekt er en gammel  Lada 2101. Vraket kjøper der langt utpå den russiske landsbygda, kontant oppgjør.
Det høres kanskje ikke så festlig ut, men forfatteren har glimrende personskildringer som gjør det til en morsom leseopplevelse.Synes det er kjempespennende å oppdage nye samtidsforfattere fra Russland.

Kanskje er det bare jeg som har overivrig fantasi men jeg ser karakterene så godt for meg, som i en annen av de novellene jeg likte godt (Sersjanten);
"Sersjanten, som alle bare kalte ham, hadde iblant lyst til å se Pluggen slåss med Treigen; det ville være interessant å se hvordan det ville ende, men de unngikk hverandre. Til og med når de satt og spiste hver sin boks med stuet kjøtt satte de seg litt unna hverandre for at de ikke skulle komme til å dulte borti hverandre med albuene."

OK, i følge han jeg er gift med har jeg ganske rar humor så han mente det var et fåtall som ville synes at boka var morsom. Men de fleste ville nok synes den var bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar