onsdag 25. april 2012

Snartur rundt i bokhyllen(e)

I likhet med noen andre bokbloggere vil jeg guide mine lesere på en mini-runde i bokhyllene mine. Noen av dem, hvert fall.Nede i stua er den ene veggen ganske godt  dekka av bøker. I utgangspunktet var hyllene organisert, men så baller det på seg. Etter en dag på jobb med hyllerydding blir det liksom ikke til at du drar hjem og rydder i bøkene der også. Og det dukker jo stadig opp nye godbiter.
Fra venstre er det krim/kokebøker, krim/reise/doku, 2.verdenskrig, andre romaner.
Av en eller annen grunn har jeg et lite "oppheng" i 2.verdenskrig, følgelig er det satt av en egen avdeling til disse (ja det er Billy...). Innenfor dette emnet er jeg særlig opptatt av jødenes skjebne og nazi-toppene. Kanskje mindre glad i bøkene til Beevor. Uansett ser det ut som dette emnet aldri blir uttømt. Også spennende å se på utviklingen i hvordan man har tilnærmet seg emnet fra de ganske unyanserte bøkene som kom rett etter krigens slutt og hvordan man vinkler det i dag.
Til høyre finner du romanene, siden dette er i stua er det stort sett bare favorittbøkene som finner veien hit. Bla. Forsyte Sagaen av Galsworthy og Kjempenes Fall av Follett. Bøker som ikke finnes verdig en plass i stua, er forvist til et lite rom som egentlig var tiltenkt en sentralstøvsuger. Da vi ikke har en slik støvsuger har vi klemt inn to Billy hyller og en pult her i stedet.
I stua har vi også en relativt stor bokhylle som stort sett består av pocket-favoritter. Siden jeg "frykter" at mamma leser denne posten har jeg latt være å fotografere dette.  Her er det ganske stappa!

Trappeoppgangen til 2.etasje blir også brukt til llitt bokhyller. Her er det ikke jeg som bestemmer, selv om jeg har lest sttorparten av disse også. Her er det stort sett bøker med krigersk innhold, enten det er romere, vikinger, samuraier eller noen fantasyfigurer.

Siden dette er en kjapp rundtur hopper jeg også over TV-stua, "kontoret" og nesten hele soverommet. Vinduskarmen ser nemlig slik ut.
Her er det gamle og nye leseprosjekter, bøker jeg aldri ble ferdig med og bøker jeg aldri blir lei. En typisk favoritt er Agatha Christie (stort sett alle bøkene) en annen er Beatles av Saabye Christensen.
På soverommet finnes det også flere serier;
Sagaen om Isfolket, Solsiden og lignende samt en hylle med leseeks. som jeg ikke har lest ennå.

Andre bloggere som også viser oss bokhyller er:

Av en annen verden
Beathes bokhylle
ebokhylla mi

7 kommentarer:

  1. Åhh.. elsker og se på bokhyller :D

    SvarSlett
  2. Er så gøy å se andres bokhyller:) Herlig innlegg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er kjempespennende! Omtrent det første jeg gjør når jeg er på besøk hos noen er å ta en kikk i bokhylla deres.
      :-)

      Slett
  3. Genialt å se at du har Forsyte-sagaen som favoritt. Den skal en rekke bokbloggere lese sammen i forbindelse med Line sin lesesirkel. Tror bloggdato er i slutten av september eller oktober, men er ikke helt sikker. Mange gruer seg fordi den er så lang, og jeg føler meg litt skyldig fordi det var mitt forslag å lese den. Godt å vite at det er noen som liker den =D

    Vi deler forresten enda flere favoritter enn Forsoningen og Claudel. Kjempenes Fall er knallgod. Venter utålmodig på september og nummer 2.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så stilig dere skal lese Forsyte-sagaen! :-) Galsworthy er fantastisk! Ser også frem til den neste Follett boka. Jeg trodde jo faktisk den skulle komme i fjor høst så nå lurer jeg på om jeg ikke orker å vente på den norske.

      Slett
    2. Tror de kommer ut samtidig på norsk og engelsk. Jeg forhåndsbestilte min til Kindle, men vi solgte den i butikken på norsk samme dag som jeg fikk den på engelsk. Regner med det blir samme opplegget med den andre boken. I så tilfelle ser det foreløpig ut som om ingen av oss trenger å vente lenger enn til september.

      Jeg er veldig glad for å høre at Galsworthy er fantastisk. Regner med de fleste begynner på den i løpet av sommeren. Greit å være tidlig ute ;)

      Slett