torsdag 26. april 2012

Kane og Abel

Jeffrey Archer har skrevet en helt fantastisk bok! Jeg har vært stuptrøtt i hele dag, jeg klarte nemlig ikke legge denne boka fra meg i går. Måtte bare finne ut hvordan den sluttet. 

Historien handler om to menn og deres familier, i tre generasjoner.. Begge er født på samme dag i slutten av det nittende århundre. Men deres  bakgrunn er vidt forskjellig.
William Lowell Kane er millionærsønn fra en fin bankfamilie i Boston.
Abel Rosnowski er en fattig polsk immigrant.
Med ærgjerrighet og teft som varemerke for dem begge er det nesten skjebnestemt at deres veier skal krysses.Hatet de etter hvert føler for hverandre er noe av det som driver historien fremover.

"William reiste seg fra skrivebordet, og igjen strakte han hånden frem. 
Denne gangen ignorerte Abel den.  Han gikk til døren, men stanset litt før han gikk ut av kontoret. <<Jeg trodde at etter Davis Leroys død, Mr. Kane, ville De kanskje være såpass pinlig berørt at De ville rekke meg en hjelpende hånd. Jeg tok feil. Det eneste De er interessert i, er tallet med to streker under. Men når De legger Dem om kvelden, Mr.Kane, må De tenke på meg. Når de våkner om morgenen, tenk da igjen på meg, for jeg kommer aldri til å slutte å tenke på hvilke planer jeg har for Dem.>>"*

Det er et mektig historisk drama, Archer gir oss. Med ingredienser som;Titanic, børskrakk, mafia og verdenskrigene. Synes også det er spennende at det historiske i handlingen er hentet fra både Øst Europa, Storbritannia og Amerika. I så måte minner den meg litt om Kjempenes fall av Ken Follett.
Tittelen på boka er selvfølgelig ikke tatt ut fra løse luften og den legger jo også føringer på bokens handling og hva man som leser forventer.
Har bare gode ting å si om denne boken. En bok jeg vil anbefale på det varmeste, til både kvinner og menn.  Et definitivt terningkast seks.

Boken er utgitt på Vigmostad & Bjørke.
- utrolig at ingen har fått den oversatt før. Den er jo fra 1979!

Ps! Den sluttet ikke nødvendigvis slik jeg så for meg. 


*Sitat fra side 316

3 kommentarer:

  1. Nå gleder jeg meg bare enda mer til å lese denne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott :) du har virkelig noe å glede deg til!

      Slett
  2. Kjempefin bokanmeldelse og nå gleder jeg meg enda mer til å lese boken:-)

    SvarSlett